JAKTEN

Jag fick en fråga häromdagen på hur många dagar jag jagar om året. Jag har faktiskt aldrig räknat alla mina jaktdagar på ett år, men det är nog mer än de flesta.

Med jakt menar jag såklart även viltvård. Tror nog att jag hamnar på över 100 dagar. Ska börja göra ett streck i almanackan för varje dag jag har jagat, haft viltvård eller snarat.

I vanlig ordning blev jag sjuk innan jakten. Riktigt surt. Efter avslutad antibiotika, gjorde jag ett tappert försök att jaga lite fågel med Thai.

Då man jagar med trädskällare, kan man anpassa farten och jaktdagen som man vill, utan att en massa andra ska lägga sig i.

Jag får alltså jaga i min egen takt.

snapchat-6964761294086805489

Thai skötte sig riktigt bra!

Värre med mig, som smög bort en fin tupp och bomsköt på en höna.

Har haft riktigt bra med fågel!

Då älgjakten körde igång, var jag inte i så god form, men med Cystisk Fibrose är det viktigt att röra på sig, så jag tvingade mig ut som hundgåare.

Eiko har haft ett otroligt bra sök, men tyvärr haft skenälgar.

Det blev i alla fall skjutet en oxe för honom av en postare.

p1020954

Här får Fenja göra sig bekant med älgen för första gången. Fenja är min jaktkamrat, Marias jämthundsvalp på nio veckor.

Huset har varit fullt av vänner och jaktkamrater de sista två veckorna, men nu är det tomt.

p1030023

Ganska skönt faktiskt!

Det har varit mysiga dagar i jaktkojan.

p1020990

Tyvärr måste det nog skuras där inom kort, men det har förmodligen ingen något emot….

Råttorna tar sig fortfarande in där och hade byggd bo i ett paket toalettrullar. Riktigt otrevligt!

Jaktlyckan för min del har varit god!

dsc_0009

Fick skjuta en ko och kalv för Marias hund Trixa!

dsc_0007

Här är kon och kalven lastad.

Jag leder än så länge som ”Årets Åljdräpare*” i Rönnbergets jaktlag…* Läs stolt!

Det har gått väldigt bra för jaktlaget….

dsc_0140

….endast ett vuxet djur kvar!

Ha en fortsatt härlig skitjakt!

 

 

13 reaktioner på ”JAKTEN

  1. Ett tipps mot råttor i skogskojor, hacka enris och lägg i små skålar. Ska fungera enligt uppgiftslämnaren.(Har inte provat själv)

    Gilla

  2. Härliga bilder från jakten!! Bra med fågel här med, men svåra lägen tyvärr… men men härligt att komma ut ändå! 😀
    Vad kul att du fick både ko o kalv 🙂 Så fint med alla höstfärger i skogen nu! :))

    Gilla

    • Ja nu är det lövfällningen och då är det svårare. Ska ärligt säga att jag ogillar att skjuta kalv 😔 men vi måste fylla kvoten. Hösten är den vackraste tiden på året 💕

      Gilla

Kommentera

