INNAN SNÖN

Det är mycket som ska göras innan det blir vitt på backen.

Allt som är ute, ska plockas bort så att det inte snöar ned. Även klockan ska ställas tillbaks en timme, detta för att vi ska ta tillvara, så mycket som möjligt av dagsljuset. Vi är många som saknar D-vitamin och jag är en av dom!

Då jag städade på gården och rotade i ladugården hittade jag denna.

ute-stadning

Arons farfarsfar ägde en gång i tiden en affär i Högland. Då gjordes dessa rejäla handels påsar.

Tänk, att det då endast fanns ett nummer i telefonnumret!?

Efter gårds städningen blev det gris slakt.

gris-slakt

Ska ärligt säga, att det var något annorlunda att ta ur en gris än en älg!

Nu hänger grisarna för mörning.

Känns bra med fläsk från djur som har haft det bra!

Medans vi slaktade, packade sonen postarveden som jag har kapad och kluvit, i potatissäckar, redo för att köras ut, då det blir skoterföre.

postarved

29 säckar blev det, så nu slipper postare frysa.

Annat som jag har roat mig med är akvarellpennor!

akvarell

Jag har gjort namnetiketter till julklapparna.

Akvarellpennor är verkligen något jag gillar!

julklappar

Den första julklappen är nu inslagen.

Sen har jag roat mig med att posta på åteln.

ateljakt

Hade hur många skadedjur som helst på åteln, men jag måste nog kolla om bössan går rätt!

skator

Efter två bomskott, blev jag något deprimerad! Man får verkligen dåligt självförtroende!

Hur många skator ser Ni på bilden?

Efter åteljakt begav jag mig ini snickarboden och reparerade tre av mina sex mårdfällor, som blev vandaliserad av järv/björn, så nu är jag igång igen med fällfångst!

falla-004

Jag rekommenderar verkligen dessa böcker.

bocker-fallfangst

Dagen avslutades med en god räksallad (tallriken är Rörstrand Brimi)….

 raksalad

…och underbar solnedgång…solnedgang

Ha en fin start på veckan…

16 reaktioner på ”INNAN SNÖN

  1. Så duktig Du är på att teckna, jätteduktig.
    Jag ogillar ju tanken på att äta en gris jag skött om å matat under sommaren, jag vet… jag är löjlig 😉
    Jag pratade faktiskt med min far om detta för en tid sedan, jag ville ha en liten tjurkalv å sa att jag skulle äta upp honom då han blev stor… pappa bara tittade på mig å frågade sen, tror Du på det där själv… nää.
    Väldigt fina bilder, Du är bra fotograf.

    Vi har haft en björn som gått omkring vår gård sedan midsommar, vi upptäckte björnskit omkring 25 meter från ytterdörren, på tok för nära. Jerry såg björnen en kväll då han kom hem, typ 50 meter från vårt hus.
    Igår vägrade Frost gå in i skogen som jag hade tänkt, varför vet jag inte, men med tanke på björnen gick jag inte in i skogen då det började bli skymt å just där är skogen tät så jag ser ju inget.
    Nu hoppas jag att björnen går å lägger sig.

    Ha en fin måndag å en bra vecka, kram

    Gilla

    • Jo, det är faktiskt en aningens vemodigt att slakta, men jag försöker tänka att det köttet inte är manipulerad och utan antibiotika, sen har grisen haft ett bra liv. Jag tror 🐻 har lagt sig nu. Vi hade också Björn på gården flera år, men nu är den borta, förmodligen skjuten. Ha en fin dag 😊

      Gilla

  2. Jo jag hoppas ju att björnen lagt sig, men då Frost markerade igår eftermiddag är jag inte helt säker, kanske är björnen uppe fortfarande nån stund på dan… vi tappade ju allt djurliv efter midsommar, både rådjur å älg är helt försvunnen.
    Vi har ju även tidigare haft björn på gården, för typ 5, 6 år sedan.
    Egentligen är jag inte rädd, bara orolig att björnen ska möta Elin då hon går hem själv från skolan.

    Gilla

    • Jo den är nån uppe lite då och då än. Förstår din rädsla, det va samma för oss. Om du ser den ska du ringa polisen. Har för mig att det kan bli skyddsjakt på den om den visar sig tre gånger….minns inte riktigt hur det va. Ha en fin kväll. Har precis skjutit en kråka 😊

      Gilla

  3. Tycker mig se 10 skator. Försökte också sitta på pass i helgen men jag har noll tålamod. Händer det inget så lessnar jag. Behöver få bort ett gäng nötskrikor, några skator och en massa räv. Fasen va duktig du är på att teckna. Så fina juletiketter. Vi har inte fått något i våra mårdfällor ännu, förra säsongen blev det 2 st som vi lämnade till konservator så de sitter hemma på väggen nu. Ha det gott.

    Gilla

  4. Egenprodusert gris, da vet hva som blir servert. Den smaker sikkert også mye bedre enn den grisen som vokser opp på ”fabrikken”. Kom fram til at det var 10 skjurer på bildet. Klem til dere. ☺

    Gilla

  5. Härliga bilder Miranda och vilket bra tips att göra egna julklappsetiketter, dom var ju superfina. Ha’ en skön vecka, karmizar

    Gilla

  6. Jasså nassarna har blivit slaktade,det blir nog en god julskinka.Lyckliga grisar gott kött…..Köper man på affären smakar det fisk tycker jag,grisarna äter nog mycket fiskmjöl tror jag.
    Vilka fina etiketter du har målat till julklapparna,du har talang Miranda.
    Jag tror att det är elva skator????? Ja nu får du ligga i för att få några,här nere hos oss tycker jag att skatan har minskat i antal….Men älgar det har vi,stod en vid staketet i förrgår.Fast vi bor i ett bostadsområde så har vi djuren inpå knuten…..Man får känna sig lyckligt lottad.
    Idag ska jag försöka att gå ut med Esko en stund,är inne på min andra vecka med en förkylning som har totalt slagit ut mig.Hög sänka och en hosta som nu börjar avta.Måste bara ut i skogen en stund och svepa in dess kraft,så blir man nog bra.Hur mår du själv Miranda?Pussa hundarna och stooooor kram.

    Gilla

    • Håller med dig att griskött från affären smakar konstigt. Ibland smakar det till och med ladugård 😮 fick en kråka förrgår. Hoppas du blir bättre snart 💓 Krama Esko 😘 Jag mår si så där. Har tagit prover och inväntar svar. Stoooooor kram tillbaka till alla Er 💕

      Gilla

    • Håller med dig att griskött från affären smakar konstigt. Ibland smakar det till och med ladugård. Hoppas att du blir kry snart. Krama Esko 😘 Jag mår si så där. Har tagit prover och inväntar svar 😞 Stoooooor kram tillbaka 💕

      Gilla

  7. Så härligt det låter att ha tid att vaka och gillra lite fällor, och måla och fixa. Här hinns inget annat än jobb och vardagliga saker för tillfället, men ska ut i skogen till helgen och andas 🍁🍂🌲🍃👌🏻

    Gilla

Kommentera

