MAT

Ja, maten är verkligen något som ingen kan vara utan. Min mage har i flera månader inte varit i form. Läkarna misstänkte struma, men det visade sig att jag inte hade enzymer i bukspottkörteln! Allt åkte bara rakt igenom och jag rasade i vikt, vilket jag verkligen ogillade! Detta är tydligen ett vanligt fenomen för de med Cystisk Fibrose. Nu har jag fått pancreon och jag får äntligen behålla maten, förhoppningsvis gå upp i vikt och få tillbaka orken!

Jag äter och äter, nu ska jag gå upp i vikt!

skinkstek

Förra helgen gjorde jag skinkstek på vår slaktade gris.

Super gott!

  • 1 kg benfri skinkstek
  • 1 tsk salt
  • 1 krm vitpeppar, malen
  • ca 5 dl vatten
  • 6 dl sky
  • 0,5-1 köttbuljongtärning
  • 1 dl kallt vatten
  • 2 msk vetemjöl
  • 1 dl vispgrädde
  • 2 msk soja
  • 2 msk svartvinbärsgelé
  • salt
  • vitpeppar, malen
  • ev ädelost eller annan blåmögelost efter smak

Servering

  • kokt potatis
  • svartvinbärsgelé
  • haricots verts

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Gnid in köttet med salt och peppar, lägg det i en ugnssäker form och fyll på med vatten så att ungefär en tredjedel av steken ligger i vatten. Stick in en termometer i köttet och ställ formen på ett galler mitt i ugnen. Ta ut steken när termometern visar 74 grader och svep in den i aluminiumfolie.
  2. Sila skyn och häll den i en kastrull, det ska vara cirka 6 dl. Hetta upp den tills den sjuder och lägg i en halv buljongtärning, det är viktigt att det inte kokar utan bara sjuder. Blanda vatten och mjöl till en jämn smet, häll den i den heta skyn tillsammans med grädde. Låt såsen sjuda i ca 5 min, tillsätt soja och gelé. Smaka av med en liten bit till av buljongtärningen, salt, peppar och eventuellt lite ädelost. Skär steken i tunna skivor och servera den med kokt potatis, svartvinbärsgelé och haricots verts.

Sen blev det farsdag och jag dukade till en god trerättersmiddag!

trerattersmiddag

Till förrätt blev det gravad röding med hemmagjord gravlaxsås, mumma.

gravad-roding

Varför köpa lax, då det går lika bra med röding och öring?

Varför gå över ån, efter vatten?

  • ½ kg röding
  • 0,25 dl strösocker
  • 0,25 dl salt
  • ½ msk vitpepparkorn, stötta
  • 1 knippa(en) dill

Gravlaxsås

  • 0,5 dl senap
  • 1 msk socker
  • 1 krm salt
  • 0,5 krm vitpeppar, malen
  • 1 msk vinäger, vit
  • 1 dl matolja
  • 1 dl dill, hackad

Gör så här

  • 1. Röding: Frys rödingen 1 dygn efter att du har fileat den. Ta fram och låt den tina något. Låt skinnet sitta kvar. Torka av filéerna med hushållspapper.
  • 2. Blanda socker, salt och stötta vitpepparkorn. Grovhacka dillen.
  • 3. Gnid in filéerna med kryddblandningen och dillen. Lägg ihop dem med köttsidorna mot varandra.
  • 4. Lägg rödingen i en rymlig plastpåse och knyt ihop ordentligt, alt plastfilm. Lägg rödingpaketet på en tallrik. Låt grava i kylskåp 2 dygn, vänd ett par gånger under tiden.
  • 5. Skrapa bort dill och kryddor. Skär filéerna i tunna skivor. Gravad fisk kan förvaras minst en vecka i kylskåp.
  • 6. Gravlaxsås: Blanda senap, socker, salt, peppar och vinäger. Tillsätt oljan droppvis under kraftig omrörning. Såsen ska bli blank och tjock. Om oljan tillsätts för fort kan såsen lätt skära sig. Rör ner finhackad dill.

Till varmrätt gjorde jag stekt älgfilé, kantarellsås och pressad potatis.

file

Jag brukar steka gula kantarellerna i en stekpanna tills de är torra. Sen häller jag på grädde, en kapsyl Kaj P grillolja, salt, peppar och låta det små koka. Steka kött och pressa potatis, tror jag inte jag behöver förklara här.

Till efterrätt blev det Lingonpannacotta.

(Dom fina glasen har Linda i Gränssjöarna målat)

lingon-panacotta

  • 1 vaniljstång
  • 5 dl vispgrädde
  • 0,5 dl strösocker
  • 1 dl lingon
  • 2 gelatinblad

Gör så här

  1. Klyv vaniljstången på längden. Skrapa ner fröna i en kastrull och lägg även ner själva stången.
  2. Häll på grädde, socker och lingon. Koka på svag värme cirka 15 minuter, rör då och då. Plocka upp vaniljstången.
  3. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten 5 minuter. Lyft upp gelatinbladen, lägg ner dem i grädden och rör tills de smält.
  4. Häll upp smeten i fyra glas eller koppar. Låt pannacottan stelna i kylskåpet minst 4 timmar före servering.

Ja, nog har man det bra, som har tillgång till så mycket gott i vår fauna!

Efter farsdag blev det advents städning hemma.

advent

Visst har jag en fin adventsstake?

thai-advent

Hundbäddarna är upptvättade och det kom en och annan tår, då jag hittar spår efter Eiko här och där.

Det känns bättre, men ibland blir jag påmind och då kommer tårarna….

Då jag städade kökssoffan (dom innehåller, typ 100 fotoalbum), hittade jag denna bild som togs för 25 år sedan. En 20 år ung, Miranda.

Minns att jag fick vicka ned axelbanden på finklänningen, då jag hade ett rejält blåmärke på ena armen, efter att ha skjutit mina första hagelskott…!

20-arig-miranda

Jag saknar det tjocka håret, men inte allt hårsprej!

Efter advents städningen blev det ett besök till ”Svartsjön”, Borgafjäll, för surströmmingskalas.

Ska ärligt säga att jag verkligen tycker att serien Svartsjön är i B-klass, helt värdelös!

thai-svartsjon

Thai däremot älskar att titta mot ”Svartsjön”.

I övrigt tränar jag för fullt. Tycker jag har tappat styrkan i armarna.

Benen, saknar ingen styrka, då jag går mycket, med tyngd på ryggen.

Nu ska jag träna upp mage, rygg och armar!

traningKöpt kort på styrketräningshallen och Zumba Strong.

Skit kul med Zumban!

Rekommenderar den varmt!

Idag fick Poju göra sig bekant med en mård jag fick i fälla. Han viftade på rumpan, men var något skeptiskt.

poju-och-mard

Vill tipsa om något annat riktigt gött matväg;

ÄLGÖRA

algora

Ta 500 gr älgfärs, ett ägg, en skvätt grädde, 1 hackad stek lök, 1 msk viltfond, 1msk curry, ½ msk paprika pulver, salt och peppar. Blanda allt väl. Dela upp färshögen i lämpliga bollar. Kavla ut varje boll mellan två bakplåtspapper. Frysa in och ta fram just innan det skall stekas. Super gott! Vitlöks smöret gör jag på 500 gr smält smör, sex vitlöksklyftor, 1 msk krossad rosépeppar, , ½ tsk salt, och lite oregano, för färgens del. Testa, gott!

Ha en fortsatt fin vecka!

 

8 reaktioner på ”MAT

  1. Nå ble jeg ”svang” etter å ha sett på bildene av all den gode maten. Håper du klarer å gå opp i vekt. Fine glass Linda har malt. Ønsker dere alle ei fin uke. Klem. 😊

    Gilla

  2. Härliga matrecept, dom måste jag skriva ut. Och vilket fantastiskt fint kort på Thai när han sitter och tittar ut på Svartsjön ❤

    Gilla

  3. Läste Älg Öra å trodde Du tillagat öronen på älgen, kändes ju inte så smakligt 😉
    Så fin bild på en ung Miranda ❤
    Tråkigt med Din bråkiga mage å ofrivillig viktnedgång, jag hoppas det ordnar sig till det bästa nu när Du fått medicin.
    Fina bilder på Thai.
    Jo Du Svartsjön är väl inte den bästa tv serie jag sett i mitt liv 😉
    Dina glas är väldigt fina 🙂
    Ha en fin tisdag, kram.

    Gilla

    • Man brukar ju säga elefantöra på restaurang, men mina är ju gjorda på älg kött 😊 tack för komplimanget på bilden 😊 Jo medicinen börjar fungera och jag får äntligen behålla maten. Ha en fortsatt fin vecka du och de dina 💕

      Gilla

Kommentera

