SKOTER OCH GO´ MATEN

Som Ni redan vet, så älskar jag snö, men även god mat!

postarstol

Nu då jakten är slut, kan jag ta mig tid till att experimentera olika maträtter.

chutneyb-alg

Kokade en Hjortronchutney igår.

Supergod, med lite sting i.

Gott till grillad, på en Brie eller ost kex.

HJORTRONCHUTNEY

500 gr hjortron

4 schalottenlökar

6 msk råsocker

2 msk rapsolja

2 citroner (skal och juice)

2 hackad chili

2 msk hackad ingefära

GÖR SÅ HÄR:

Skiva schalottenlöken och låt den stekas mjuk i olja. Tillsätt övriga ingredienserna och låt koka ihop på svag värme i 20 minuter. Ha i rena glas och stäng och låt glasen svalna upp och ned, så att det konserveras.

chutney

UGNSBAKAD VÄSTERBOTTENSOST KEX

150 gr Västerbottensost

3 dl vetemjöl

100 gr smör

1 msk vatten

Vallmo

Flingsalt

GÖR SÅ HÄR:

Tärna smöret och blanda det med mjöl och Västerbottensost i en matberedare till en grynig massa. Tillsätt vatten och kör ytligare några sekunder till en slet deg. Kavla ut tunt på ett bakplåtspapper och flytta över allt över på en plåt. Strö vallmo över och lite flingsalt om du så vill. Grädda i 10 minuter på 175 grader. Servera med färskost och Hjortron Chutney

TIPS! Dessa kex kan också serveras tillsammans med en god kantarellsoppa.

Idag blåste jag en sväng upp mot Birgerskuja med skotern för att kolla fällor och trampa botten på skoterspåret. Det var klabbsnön, så det blir bra botten. Träffade lite bekanta på väg hem och det var inte enbart jag, som va glad över att det har kommit så mycket snö!

skotrar

Väl hemma igen, har jag tagit upp en liten älgfilé, luftar en flaska rött och ska njuta av att vara ensam hemma.

Bastun är varm och jag är trött.

Ska bli skönt att få rå om sig själv en kväll och bara ”vara”

Ha en fin första advent….

8 reaktioner på ”SKOTER OCH GO´ MATEN

  1. Ser så härligt ut 🙂 Du verkar haft ett annat väder än oss… tycker inte det direkt varit så värst soligt idag å icke nån klabbsnö utan rätt hårt.
    Tror jag måste testa kexen… 🙂
    kram

    Gilla

  2. Ja vintern är bara så fin! Här har vi också fått en hel del snö nu. Brödreceptet måste jag prova! Det såg jättegott ut! Allt! Kram kram och ha en mystrevlig första advent! ❤

    Gilla

Kommentera

