VILKEN LYCKA!

Det har varit otroligt fina dagar trots mycket vind. Dagarnas avslut har bjudit på fina solnedgångar, som jag aldrig kan få nog av.

solnedgang

Polisen i Dorotea brukar, efter avslutad tjänst, göra ett besök nån gång då o då, på min gård. Inte för att jaga mig, men för att se den vackra solnedgången!

Jag sätter ut fällor för fullt och vittjar. Lyckan är verkligen stor, då man kommer fram och ser detta!

mard-i-falla

Spelar ingen roll hur många mårdar man har fått genom hela sitt liv, jag blir alltid lika glad och lycklig då jag ser brunrompa hänger ut.

Tänk Er, att en mård är som trettio jägare!

ripjakt-mardfangst-orre-2016-100

Jag räddar livet på många fåglar….

orre

För några år sedan fick jag sju mårdar i en och samma fälla. Nu får jag endast en mård per år där, men jag har fått otroligt mycket ripa på det området nu!

ripa

Att vara viltvårdare är viktigt!

rovdjurskampanjen

Här är en bild som sonen tog igår.

Jag brukar säga, att man som jägare är skyldig att ta lika många mårdar som man har skjutit fågel.

Uppfyller du det kravet?

Jag snarar och skjuter fågel med gott samvete!

Snart är ripsnarorna uppe. Att snara ripa, är också en mycket intressant fångstmetod som jag verkligen vill att Ni ska testa.

Alla i Sverige får snara, efter att ha gått en snarningsutbildning och fått tillstånd av Länsstyrelsen att snara på ett visst redovisat område där man har löst småvilts jaktkortet.

Snarning får endast ske ovanför Odlingsgränsen.

Glöm inte bort att det finns andra predatorer som också måste städas bort!

rav

Rävar som Ni skjuter skall eldas upp, då de innehåller parasiter som inte är bra att våra jakthundar, du och andra djur får i sig. Så snälla, kasta inte den skjutna räven åt skogen. Ett oljefat på gården är inte helt fel att bränna dom i!

Viktiga predatorer som vi ska hålla efter är;

Skata (ägg-, småfågel- och kycklingtjuv)

Nötskrika (STOR ägg-, småfågel- och kycklingtjuv)

Räv (STOR ägg- och kycklingtjuv samt kid mördare)

Mård (STOR ägg-, kyckling- och fågeltjuv)

Mink (STOR ägg- och kycklingtjuv samt fisktjuv)

Kråka (ägg- och kycklingtjuv)

Korp  (ägg- och -kycklingtjuv)

Hjälp fågel och rådjursbeståndet!

Ha en fortsatt fin vecka.

12 reaktioner på ”VILKEN LYCKA!

  1. Bra jobbat Miranda 👍🏻👏🏻Vackra foton och duktig viltvårdare!!! Här jobbar jag så ögonen går i kors med en utvärdering, slutrapport och artiklar så jag är usel att tassa runt… önskar dig en fin adventstid ❤️

    Gilla

    • Tack, själv går jag på antibiotika, skriver artiklar och har fullt upp att vara ‘ensamstående’ med allt ‘göra’ mitt i skogen. Det ska skottas med traktorn, tränas hundar, bäras in ved, jobbas, tas hand om tonåring, göras mat, städas m.m. Du är inte ensam. Ärigt talat, så tror jag du har det lättare än mig 😋 Inte ont menat 💕

      Gilla

  2. Ja verkligen bra jobbat! Här har alla fällor inte kommit ut ännu, men imorgon så…Jag har i alla fall gjort en bra insats vad gäller nötskrikor. Det är fortfarande superdåligt jaktföre här, tyvärr! Jag kompenserar det med att baka…kolla på bloggen! 😀 Puss å kram å vi ses snart! 😀 ❤

    Gilla

    • Bra Mona!!! Nötskrika är faktisk de största äggtjuvarna! Svåra att skjuta hos mig. Heja dig med fällorna! Baka är verkligen inte min grej 😕 ska kolla 😊 kram och pöss 😘

      Gilla

  3. Jag brukar aldrig jämföra min vardag med andra och tycker nog man ska akta sig för det då man aldrig vet hur någon annan har det… även jag är okey men med värk/usel rygg, jobbar heltid och har en karl som jobbat borta i veckan och två barn och en hund att ta hand om, och äta och städar gör ju de flesta ;-p men jag har tur att ha nära och kära, grannar och anda som supportar så det går absolut ingen nöd på mig, är nog värre för dig, jag prioriterar bara bort onödigheter som sociala medier. Ha en fin helg!

    Gilla

    • Så sant att man ska vara försiktigt. Man vet inte va som försiggår mellan fyra väggar. Det jobbigaste för mig är nog att ständigt vara sjuk 😞 Något less alla mediciner som får en att må illa….Ha en trevlig helg 😊

      Gilla

  4. Bra jobbat Miranda..Här går det lite trögt med viltvården, men har fått En mård i alla fall. Fällorna är ute så vem vet ?
    Räven gör jag tappra försök på men än är han listigare än mej… Nötskrikor har vi inga det sköter Allan. 🙂
    Kram och krya på dej ❤

    Gilla

Kommentera

