KORTA DAGAR

I morse klev jag upp innan solen steg upp på himlen.

skoterJag tog skotern upp på fjället, för att kolla om jag hade fått nåt i fällorna eller snarorna.Det har blåst och blåser fortfarande rejält!blasigt2Då jag på mina snöskor gick mot mina riphag, insåg jag ganska så snart, att de var rejält nedsnöade!riphag-under-snon2Fick gräva och lyfta upp mina hag. Det fanns inga ripor i snaren.riphag-under-snonAtt snara är verkligen tidskrävande, men spännande!blasigtÄven avkopplande! Jag blir aldrig mätt av att titta på allt det vackra som moderjord har att erbjuda.

Mårdfällorna ekade också tomt. Det är väl inte så underligt, då mården ogärna rör på sig då det har kommit en massa nysnö. De sparar på reserverna till bättre före.

Eftersom dagarna är korta, får man göra en hel del aktiviteter i mörkret.fullmaneTog en skidtur med Thai och Poju. Det var premiär för Poju att åka skidor med matte i mörkret. Han tyckte det var en aningens obehagligt, men halvmånen lyste så fint på himlen, att den lyste upp myrarna så pass att vi såg hur bra som helst.

I skogen däremot, åkte pannlampan på.pannlampaDet var underbart skidföre och rofyllt samt mindre blåsigt bland träden.i-skogen-med-pannlampa

Väl hemma igen gjorde jag hemmagjorda schnitzlar av vår linderödsgris och en fusk äppelkaka med pepparkaksmak.

pepperkaka

Fusk Äppelkaka 4 pers.

Ett stort grönt äpple

½ paket Kungörnens ”Pepperkaka”

½ dl havregryn

25 gr. smör

 Smält smöret. Blanda i havregrynet och pepparkaksmixet. Skala äpplet, ta ur kärnhuset och skiva upp äpplet i ½ centimeters tjocka skivor. Lägg skivorna i botten av en liten ugnssäkerform och häll pepparkaksblandningen över äpplet. Grädda äppelkakan mitten av ugnen i ca 20 minuter i 200 grader, eller tills kakan är gyllenbrun.

Serveras med marsansås.

Ha en fortsatt fin helg!

7 reaktioner på ”KORTA DAGAR

  1. Såg din härliga bild på Facebook där du sitter framför din koja med dina hundar! Kan ju inte säga annat än att man avundas dig rätt mycket, men vi väljer ju själva vår plats att bo på allihopa. Så jag får väl passa på och glädja mig åt att just du valt den platsen att leva ditt liv på. För du gör så mycket gott med ditt viltvårdande arbete med mårdfångst och annan rovdjursjakt. Och dina hundar får faktiskt leva det liv och i den natur som de är skapade till. Skall försöka komma ihåg att titta på det Tv-program som ni spelat in, och som kommer att visas nån gång i höst! Och tack för en jättesnygg blogg, den ger en inspiration för kommande jakter!

    Gilla

Kommentera

