PÅ BENA IGEN

Jag skulle på rutinkontroll i Umeå för att kolla läget med min Cystisk Fibrose, det slutade med att mina provsvar var åt fanders, så att de höll kvar mig så att jag fick påbörja min intravenösa behandling. Nu har det gått snart en vecka av behandlingen och jag känner att jag är på väg tillbaks igen.

Energin och matlusten är tillbaks, så det har blivit en del matlagning och aktiviteter i hemmet!

pejlpremiar-poju

Jag och Poju var ute och testade att ha pejl på sig. Föret är inte den bästa, då det har varit plusgrader och mycket vind i flera dagar.

premiar-for-poju-med-pej-skalddjurssoppa-algburgare-002

Jag slopade skidor och tog snöskor, då det fungerade bättre den dagen. Det gick tungt för Poju, men det blev komiskt nog, ett ståndskall på en lavskrika! Det ska vara kul, då man är liten i stora skogen.

Lite pyssel har jag också hållit på med.

premiar-for-poju-med-pej-skalddjurssoppa-algburgare-009

Älskar att tända ljus och det brukar bli en hel del stumpar kvar, vilket jag tycker är onödigt att kasta.

Köpte gem och veke, för att återvinna stumparna till nya ljus.

premiar-for-poju-med-pej-skalddjurssoppa-algburgare-011

Det var inte så svårt att återskapa ljusen. Jag knackade sönder ljusstumparna i en gammal trasa så att jag fick bort de gamla veken.

Sen klippte jag till nya veken som jag fästade i grillpinnar med ett gem längst ned för att hålla veken rätt ned i glasburken. (Vill man inte använda glasburkar, kan man spara Pringles burkar och göra blockljus. Då stearinet har stelnat, kan man klippa bort burken.)

premiar-for-poju-med-pej-skalddjurssoppa-algburgare-012

Fyll sedan burkarna med stearinbitar och ställ dem i ett ångbad (OBS! se till att det är kok bara glas, så det inte spricker under uppvärmning!) Då allt har smällt, är det bara att låta det kallna och vips….

premiar-for-poju-med-pej-skalddjurssoppa-algburgare-019

…så har man nya ljus!

Eftersom matlusten är tillbaka, har det blivit en hel del matlagning och helst saker som jag vill äta, så att jag får i mig nåt och går upp i vikt igen!

Gjorde en super god skaldjurssoppa med egenfångad abborre!

skaldjurssoppa

SKALDJURSSOPPA MED SAFFRAN, ABORRE OCH CHILI

2 schalottenlökar

2 vitlöksklyftor

4 potatisar

2 stjälkar blekselleri

2 morötter

1 msk tomatpuré

½ paket saffran, 0,5 g

2 dl vitt torrt matlagningsvin

1 tärning fiskbuljong

5 dl vatten

2 dl vispgrädde

400 g abborre

250 g skalade räkor färska eller tinade frysta

1 röd chili

till servering:

dill

2 dl crème fraiche Mexikansk-Chili

rostat bröd:

Gör så här:

Skala och finhacka lök och vitlök. Skala och ansa potatis och grönsaker och skär i små bitar. Fräs lök och vitlök i smör. Tillsätt potatis och grönsaker och fräs ytterligare en stund. Tillsätt tomatpurén. Smula över saffran. Häll över vinet och låt puttra ca 1 minut. Smula över buljong. Tillsätt vatten och grädde och koka ihop en stund medan du förbereder fisken som ska skäras i bitar. Dela och kärna ur chilin, skär den i strimlor. Lägg i musslor och fisk i soppan och låt koka under lock i 3 minuter. Toppa soppan med räkor och chili.
Dekorera med en dillkvist. Servera med en klick crème fraiche mexikans-chili och rostat bröd.

En annan dag gjorde jag älg burgare med het grönsaksröra, som familjen älskar!

premiar-for-poju-med-pej-skalddjurssoppa-algburgare-020

ÄLGBURGARE

500 gr älgfärs

1 msk curry

½ msk paprika pulver

1 finhackad lök

1 msk viltfond

1 ägg

½ dl grädde

Blanda allt väl och låt stå ett tag. Platta till biffar och stek på båda sidorna. Krydda med Scandinavian Forest innan servering.

Vitpeppar

salt

HET GRÖNSAKSRÖRA

premiar-for-poju-med-pej-skalddjurssoppa-algburgare-006

½ gurka

1 tomat

1 rödlök

2 vitlöksklyftor

2 krm paprikapulver

½ tsk salt

½ burk tacosås STARK

½ dl majonäs

1burk crème fraiche

2 krm Chili Exposion

Finhacka alla grönsaker, pressa vitlök och blanda allt I en bunke. Gärna några timmar innan serveringen, så röran hinner gosa till sig.

Fick tag i denna kryddan!

kryddor

Passar mitt kryddskåp perfekt! Kryddburken innehåller smaker från skog och mark såsom enbär, svamp, bergsalt och olika kryddor. Den är supergod! Rekommenderas!

Ha nu en fin söndag och va rädda om varandra!

19 reaktioner på ”PÅ BENA IGEN

  1. Så stor Poju ser ut i sin pejl och söt.Många recept,tack ser så gott ut…. Skönt att du är på gggg igen.Här nere har vi 11minus idag och lite snö…Ska ta mig i kragen och gå en promenad,ryggen blir så stel när jag inte rör på mig Esko fattas mig……Önskar dig allt gott och stor kram.

    Gilla

    • Förstår att du saknar Esko, känner detsamma då det gäller Eiko 😢 det tar tid. Ska bli spännande att se vilken valp som kommer till Er 😊 kram 💟💚💗

      Gilla

  2. Tur du börjar vara på benen igen 🙂
    Vars köpte du kryddan? Jag vill med ha den kryddan. Krya på dej å tusen kramar till dej ❤

    Gilla

  3. Krya på deg.🙄 Mange gode oppskrifter, ser veldig godt ut. Hvis Pujo hadde vært her kunne han ha fått det travelt, her er det mange lavskriker. Godbedring klem fra oss. 😊

    Gilla

  4. Skönt att du e på bättringsvägen. Leija har också fått börja vänja sig med pejl, och bra har det gått. Ha d gott.

    Gilla

Kommentera

