TORKA

Att vandra eller jaga underlättar om man kan bära med sig så lite som möjligt.

Jag är väldigt noga med att äta, då jag är fysiskt aktiv och då vill jag ha god, men även bra mat!

I alla tider har jag burit med mig alldeles för mycket på ryggen. Inte nog att tältet, sovsäck, kök, bössa, ammunition m.m. snabbt fyller säcken med kilon, så gör även maten det!

Jag har ibland köpt torrmat hos jakt- eller sportbutiker.

Dessa mål kostar skjortan och smakar oftast URK!

Det finns dock en sort, som är helt okay, Real Turmat, men den kostar också mycket.

Ett mål torrmat kostar mellan 70-100 kronor!

Om jag vandrar tre dagar och ska ha med mig tre mål  per dag, blir det en total summa på ca 900:-, bara för att äta! För dom pengarna, kan man ju köpa en hel del grönsaker m.m., så jag bestämde mig för att köra igång och fixa egen torrmat!

gronsaker

Kött och fisk köper jag inte, då jag fångar det själv. Klart allt kostar, jakten och att torka, men jag tror att det kan vara både sparsamt, men även lärorikt att göra sin egen torrmat, men inte minst är det väl spännande att göra egna rätter, som jag dessutom vet vad de innehåller!

Köpte ifjol dessa böcker.

bocker-torrmat

Böckerna är jättebra på att förklara tillvägagångssättet. Dom innehåller även många bra recept. Du kan i princip torka allt från grönsaker, ägg, kött till ädelost! Idag påbörjade min torkning.

forvalla

Jag skivade potatisen, löken, purjolöken, vitlöken och vitkålen.

Morötterna och vitkålen rev jag.

Vissa saker skulle förvällas i några minuter och vissa inte. Sedan skulle allt spridas i ollar för torkning.

olika-ollor

Nu går min tork på hög varv, med bara vegetariska saker, men jag kommer även att torka fisk, fågel och älg.

Jag tänker spara varje sak för sig, i burkar, och sedan blanda olika saker till olika rätter som sedan vakuum paketeras.

I boken ”Fjällmat” fanns det hela 84 olika recept som man kunde tillverka själv med de olika torkade saker man torkar, men det fanns även en del recept, i boken ”Torka Mat”.

Ska köpa lite örter att torka också, och så fort jag får lite tid över, ska jag torka fågel, älg och fjällfisk.

Detta blir fint att bära med sig på fjället och till jakten. Både lätt, förhoppningsvis gott och utan tillsatser!

Jag torkar inte enbart godsaker till mig själv!

Under jakten skär jag lös luftröret från mina fällda djur (rådjur och älg).

Jag skär bort struphuvudet, då den är vass och kan skada hunden om den tuggar i sig den. Luftrören hänger jag på ett torrt ställe tills de är torkade. Sedan är det bara att skära upp dom i lämpliga bitar.

torkad-strupe

Vom kan också sparas.

Den är både näringsrik och älskad av hunden.

Jag sköljer ur vommen i en bäck och lägger den i en sopsäck, som jag sedan lägger i frysen. Sedan tar jag upp vommen i februari och spikar fast den på en solvägg, där får den frystorkas.

Jag brukar ta in vommen och hänga den på ett torrt ställe i källaren, så att jag är 100% säker på att den är torr och inte möglar! Många tror att det luktar, men det gör den inte. Det luktar ingenting. Om man luktar på den på nära håll, luktar den hö!

Då vommen är torr, är det bara att riva den i lämpliga bitar och vakuumpacka bitarna.

vom

Även hälsenan från vilt kan sparas och torkas.

Hundarna älskar det!

torkad-lever-och-vom

Lever från vuxen vilt, skär jag i skivor och torkar i ugnen, tills den har fått en skorpa. Sedan delar jag skivorna i lämpliga bitar (komihåg att dom krymper rejält!) och lägger bitarna i ollar. Där torkar jag bitarna tills de är nästan intill stenhårda.

Var noga med att torka, slarvar du, möglar allt!

Jag återkommer med min torkning och de färdiga rätterna sedan. Ska såklart testa rätterna hemma först, så att jag är säker på att dom blir goda och kan avnjutas på fjällvandringar/jakten. Till hösten blir det många dagar/nätter i skogen/fjällen, då Poju ska jagas in.

Han nu ett fint slut på veckan!

Själv står det skidåkning på schemat i helgen samt på sportlovsveckan!

skugga-skidor

Ha det bäst!

10 Replies to “TORKA”

  1. Läser just nu en bok av Rune B. Samuelsson: Taigajägaren! Han skulle säkert varit glad om han fått träffa dig och gått med dig och din hund på jakt. Jag känner honom förstås inte, men dina värderingar och hans stämmer så bra ihop. Han skrev bland annat i sin bok att ännu på sjuttiotalet såg han snaror i skogen! Och du snarar ju ripor fortfarande och årtalet är 2017. Ha det gott och hoppas samtidigt torrmaten blir en källa till glädje på kommande jakter!

    Gilla

  2. Intressant. Jag har faktiskt aldrig tänkt att det går att göra egen torrmat 🙂 Men så klart blir det bättre när den är hemgjord, troligtvis behåller Din torrmat mer vitaminer å näringsämnen än den köpta.

    Har inte sett varken skogsfågel eller annat vilt sedan början av året, efter det jag såg lodjursspår har det varit rätt dött på skogen, även om rådjuren syns till nån gång ibland, men inte alls lika ofta som förr.
    Jag tror att björnen som höll till runt vårt hus från midsommar till det var dax att gå i ide, skrämde bort mycket av det vilda, jag hoppas ju att björnen flyttar nu i vår… vill inte ha hen gående runt på går’n.

    Ha en fin helg å en bra vecka, kram

    Gilla

    1. Det konstiga vintervädret har nog gjort att du inte har sett fågel. Det fanns nog med mat under granarna, så de behövde inte beta så mycket i träden. Att du får se rådjur, trots lodjur spår, ska du vara glad för. Det betyder att de har klarat sig hittils från att bli tagna. Björn är inte intresserad av skogsfågel. Oftast är björnen stationär om den får vara ifred. Den vi hade på gården, har vi inte sett dom två sista åren, så den är antingen skjuten eller ha flyttad. Trots att den har flyttad, har vi fått två honor med ungar istället runt vårt hus. Ha nu en fin helg! Kram 💚💙💜💛

      Gilla

  3. Intressant att följa din torkning av grönsaker du är så duktig,hoppas att det blir bra.Dina hundar är lyckligt lottade som får godis utan en massa tillsatser och skit i.Tänk vad mycket det är i all hundmat,vad ska man ge sin hund???Tur att Esko älskade (ekologiska) morötter som hundgodis,smackade med välbehag….
    Önskar dig en skön helg,pussa på hundarna och stor Kraaam….

    Gilla

    1. Tack Britt, jo det finns mycket skit i det vi köper idag. Jag har börjat läsa mer och mer innehålls förteckningen på mina varor, men även hundarnas mat. Ha en fin helg och hälsa din fina familj 💙 kram 💚

      Gilla

  4. Håper du lykkes med å produsere egen tørket turmat. Vi har prøvd å tørke epler, det blir bra. De er så gode at det blir fort tomt. 😄 God helg til dere alle. 😊

    Gilla

Kommentera

