DET ENKLA LIVET

Jag är en ganska rejäl ensam varg. Visst, jag gillar att vara med människor, men jag uppskattar nog mest att vara ensam med mina hundar och helst där det är tyst, orört och inte alldeles för mycket moderniteter. Då jag blir less allt buller runt om mig, drar jag nog helst tillbaka mig, till lugnare ställen där jag kan pjullra på utan att ha människosurr och en tickande klocka i närheten.

skidakning

Skidorna åkte på i lördags och hundarna rustades med dragselar för skidtur till Aronskuja.

Det är verkligen stor skillnad på Thai och Poju.

Poju kan varva ned vid vila, vilket Thai aldrig gör. Han skall ha koll på allt, även vid rast!

aronskuja-skylt

Masakuja brukar annars vara mitt lilla favorit krypin…..

aronsvag

….men nu kände jag för en övernattning i min egen Kuja!

kujan

Älskar verkligen mitt smultronställe.

Det var exakt fyra månader sedan, jag sov där sist. Har inte velat sova där, då jag hade lite problem med att ta mig dit psykiskt, då det var där jag såg Eiko för sista gången….

kuja-ute

Älgkronan som pryder Kujan så fint, är oxen jag sköt för Eiko efter ett tre timmars fint ståndskall.

Ett fint minne….

Jag saknar Eiko oerhört…..

Väl framme gjorde jag upp eld i Kujan och bastun!

Gubben tittade förbi och vi satte ut några gäddsaxar, som tyvärr inte gav någon utdelning.

Då han hade åkt hem, bastade jag i över en timme, drack Loka Crush Päron (som just nu är min favvo dryck) för hårda livet, då jag var törstig som en kamel efter skidturen!

Detta kom jag dock att ångra under natten…….

loka-i-bastun

Varför? Jo, det får Ni läsa sedan!

Efter bastu blev det en sen middag och mys med hundarna.

kvallsmys

Tycker bilder med blixt inte blir lika fina, för då visas det inte vilken mysfaktor det är med levande ljus, men jag vill ju att Ni ska se, hur hundarna mår, av ett bra hundliv än många andra hundgårdshundar…..

trotta-hundar

Jag har inte velat vara med på bild på länge, då jag har sett ut som ett lakan, efter lång tids sjukdom, men nu bjuder jag på en!

vi-tre

Nu tillbaks till att dricka för mycket Loka Crush….

dassute

Mot kvällen insåg jag ganska så fort att det skulle bli en kall natt, en riktig kall natt!

Hela 28 minusgrader blev det!

Att leva ett enkelt liv, betyder utedass….!

dass-inne

Det kändes mindre trevligt att göra sina behov, flera gånger om natten, genom att kliva ur en varm säng och sätta sig i ett kallt utedass!

Tack den, som uppfann frigolitsitsen!

Sen finns det ingen el i stugan, så jag fick ju vara eldvakt ett antal gånger på natten, men till slut vägrade jag kliva ur min varma säng.

På morgonen, då solen var på väg upp, visade termometern fortfarande rejäl frost!

termometer

Jag gjorde upp eld och vi åt frukost (Thai är så snäll som låter Poju äta ur hans matskål…)

hundarna-ater

Efter frukosten talade Thai om, att han ville ha vatten.

Gick till skålen och såg att vattnet hade frusit till is!

frusen-vattenskal

Nog va det kallt så det räckte, under natten!

Jag älskar verkligen det enkla livet, men jag skall inte sticka under stol med att det var skönt att komma hem igår, in i värmen och kunna gå och göra nattpinken utan att frysa stjärten av mig!

Det är sådana nätter, som natten mot söndag, som får mig att uppskatta livet.

Att jag kan välja att leva enkelt en dag, och mindre enkel, en annan….

Ha en fin sportlovsvecka!

20 Replies to “DET ENKLA LIVET”

  1. Mysigt. Jag förstår att Du å hundarna trivs ❤ Huvva så kallt om rumpan 😉 Men nöden har som bekant ingen lag 🙂 Fina bilder. Det är en härlig tid nu, denna årstid är den bästa, tycker jag 🙂 Ha en fortsatt fin Sportlovsvecka, kram

    Gilla

  2. Så fin en tur du har vært på. 😊 Det er godt å nyte stillheten. Her var det ”bare” – 16 grader i går morges, så det det var jo bare ”mildvær” her. 😊 Klem til dere alle. 💚

    Gilla

  3. Verkligen skönt att se hur du sköter om dina hundar, synd det där med Eiko, men livet blir inte alltid som man tänkt sig.
    I min ljuva barndom drömde jag o att flytta till Lappland och bli eremit och leva på jakt och fiske. Men det blir som sagt sällan som man tänkt sig. Från att ha bott ca: 200 km längre norrut flyttade jag i stället söderut där jag nu bor med fru och barn och barnbarn omkring mig. Jag blev ingen eremit, men ändå så trivs jag nog bäst här mitt ibland ståtliga furor en bit ifrån byn. Någon vidare sällskapsmänniska blev jag nog inte. Som sagt, jag trivs bäst när jag får gå med min hund i skog och mark och läsa ur naturens underbara bok. Synd bara att skogsfågeln tagit stryk av alla skogsdikningar överallt på vår mark. Dessutom har vi mårdhunden här som dammsuger skogarna på skogshönsens ägg och ungar. Samma sak i min hembygd norröver, där även vi har ett smultronställe utan varken ström eller vattenledning. Och utedasset delas sommartid av miljontals mygg, vintertid står stugan tom. Vi har också ett hus där Ronja får rasa mitt ibland oss, hundhagen används när vi åker bort för någon kortare stund. Annars är hon alltid med, i bilen, i båten eller bara för att åka ner och handla. Skönt att du återhämtat dig!

    Gilla

      1. O,ja, jag har ett fint liv här, och jag har upplevt en tid med rätt mycket skogsfågel här i Övermarkskogarna. Men det är många år sedan nu och en tid som inte ser ut att komma tillbaka, tyvärr!
        Jag har skjutit både älg och skogsfåglar för mina tre tidigare finnspetsar. Och alla har de varit rovdjursskarpa hundar som klarat av att ta kål på minkar på egen hand och inte tvekat att ta strid med de mårdhundar som jag själv fått avliva. Kul att läsa om någon som förstår att ta vara på den gamla traditionen att jaga med den finska nationalhunden: Finsk spets/ Suomen Pystykorva!

        Gilla

  4. Ser frem til å prøve badstun neste gang vi kommer, og da hører det også med elgburgere ved Aronskoia!! Godt at formen begynner å komme tilbake,for nå er det isfiskesesongen som gjelder! Ha en fin uke

    Gilla

  5. Jag förstår att du och hundarna gillar att vara i er koja i skogen.Det verkar vara ett paradis för själen.Men när man sörjer sin ❤❤❤hund gör det så ont så ont men de är med oss i sitt väsen.❤Kram

    Gilla

Kommentera

