SKITFISKE!

Äntligen börjar det att bli lite varmare ute, men fortfarande är det rätt så blåsigt och kallt, då solen försvinner.

Veckan samt helgen har mestadels bestått av miljöträning med Poju, fiske och återhämtning.

poju ringträning

I söndags var det sista ringträningen i Åsele.

Poju har skött sig utmärkt, de gångerna han har varit delaktig.

Tyvärr kan jag inte ställa han på utställningen i Åsele, då han fortfarande är valp. Jag anser att det är meningslöst att ställa han i valpklassen. Vi ställer ut i Lycksele istället!

Som Ni flesta vet, har Thai diagnosen kronisk luftvägskatarr. Han svarar bra på astmamedicinen som han ska ta två gånger i veckan och vid fysisk aktivitet.

Thai och Astma

Han är otroligt snäll som accepterar  den hemmagjorda masken.

Tror jag har mig själv att tacka, att han är så medgörlig, då jag alltid håller på mycket med mina hundar och gör dom trygga i olika miljöer/aktiviteter.

I helgen packades skotern för fiske.

Älskar dessa väderbitna skotermarkeringar.

kryssmärkning

Tänk så länge dessa har stått och hur de har överlevt i flera år, men inte dom nya, som är gjorda av plast och bleks av solen och går sönder av frost och tung snö!

Poju fick träna att åka skoterpulka igen, och det går bättre och bättre.

hundarna i pulkan

Nu hoppar han i pulkan frivilligt!

Väl framme vid Hemligtjärn, fick jag några fina bitar!

jag med öring

Poju fick göra sig bekant med fisken och tyckte det var roligt då den sprattlade till.Poju öndersöker öring

Han hade nog mer än gärna velat äta upp den!

stor öring

Denna fina öringen vägde 1,3 kilo!

huvudet stor öringen

Finns det något vackrare än en krokig underkäke på en stor öring och inte att glömma alla vackra färger!?

två fina öringar

Gubben och jag fick även var vår ”mindre” fin bit.

Thai njöt i vanlig ordning av att sitta och spana och….

Thai spanar

….otroligt nog har Thai börjat lära sig att koppla av mer och mer.

Per-Ola och hunna grillar

Kan det ha med åldern att göra?

Poju är verkligen en livsnjutare!

Full fart ena sekunden och nästa sekund kan han lägga sig vart som helst och bara sova!

Poju sover ute

Sånt gillar jag hos en hund.

En bra egenskap hos en jakthund, att kunna återhämta sig, då möjligheten erbjuds!

Även jag har återhämta mig denna helg genom att bara ta det lugnt och lapa sol.

soppa ute

En het soppa i solen är verkligen något jag älskar.

Här har jag gjort en het älgfärssoppa, som smakar utsökt och värmer gott ute.

MIRANDAS ÄLGFÄRSSOPPA MED STING

500 gr älgfärs
1 kålrot
5 morötter
1 hönsbuljong tärning
1 grönsaksbuljong tärning
2 msk tomatpuré
1 msk paprikapulver
2 vitlöksklyftor
1 liten purjolök
2 piri piri
1 burk krossade tomater med chilismak
Vatten
Salt
Peppar

Gör så här:

Riv morötter och kålrot. Fräs i Olja. Ha i gryta. Hacka purjo i tunna skivor. Hacka piri piri och vitlök fint. Ha i grytan. Stek färsen. Ha i grytan. Ha i de övriga ingredienser och täck allt med vatten. Låt koka tills grönsakerna är mjuka på låg värme. Serveras med creme fraiche.

Soppan går bra att frysa!

Färska järvspår hittade vi då vi var och fiskade och korpar cirkulerade glatt på andra sidan av tjärnen medans vi fiskade.

järvspår

Såg några stressade renar och misstänker att en ren har fallit offer för järvens vassa tänder och klor…

Väl hemma, skulle jag ta rätt på fisken.

Jag tycker alltid det är spännande att se vad fisken har ätit.

groddor

Det var dock mindre trevligt att hitta dessa två i magsäcken på den stora öringen…..

Har flådd räven i veckan. Har väl tänkt göra en mössa framöver, då det finns mera dötid.

flå räven

Hoppas även få mera tid till läsning.

Har varit på biblioteket i veckan och lånat några böcker, men fick även en fin bok, då jag vittjade brevlådan förra veckan.

bok från kalle

Tack Kalle!

jag-och-kalle-gladHa nu en fortsatt fin vecka och glöm inte att stanna av njuta och återhämta Er, då tiden erbjuder det!

trötta hundar

Något hundarna mina är duktiga på och vilket jag borde bli duktigare på!

Ha det bäst!

 

10 reaktioner på ”SKITFISKE!

  1. Fina bilder och underhållande text, dock kändes det som jag inte hade behövt veta vad öringen hade ätit 😉

    Du har ju tyckt att mina hundar, främst Frost varit otroligt mager, vilket han absolut är, tror det ser värre ut på bild än i verkligheten då man ser att han faktiskt mår bra 🙂 nu så sägs det att troligtvis har han diagnosen snabb förbränning, det kan tydligen förändras då Frost blir äldre.
    Bullen är ju sjuk å hans mående påverkar ju hur han äter, men han lägger ju på sig å blir rundare då han mår bättre.

    Ha en fin dag/vecka, kram

    Gilla

    • Jo, jag gillade inte heller det jag hittade i magen på öringen, men jag kollar innehållet för att ta reda på vad den äter, för att kunna lura den att ta mitt bete. Verkligen äckligt med grodorna 😫 Jag tycker Bullen ser bättre ut i hullet. Vet att sådana hundar har hög förbränning. Ha nu en fin vecka 💙

      Gilla

  2. Härliga bilder på både hundar och fiskar, och vilket namn på en sjö, Hemligtjärn! Om det nu inte är så att du hemlighåller var du fångat fisken förstås! Poju skulle nog säkert ha tyckt om att få en smakbit av rödingen. Vår Ronja vill alltid ha en bit lax när det finns, trots att den är odlad och inte närmelsevis så god som en äkta ”fjällfångad” röding.
    Här finns det nästan ingen snö kvar inne i den täta skogen, men ändå tillräckligt för att åstadkomma ett förfärligt väsen när man tar sig fram. Blidväder mitt på dagen och ca. 3-7 minusgrader på nätterna betyder skarföre där snön ännu ligger kvar. Ha en skön fortsättning på veckan!

    Gilla

  3. Kul att ringträningen har gått bra för Poju,ser fram i mot utställningen sen( när?)Fina bilder på hundarna och när Thai sitter och tittar.En bild säger så mycket… Han är så duktig som tar sin medicin plutten.Esko började också ”koppla av” när han blev äldre för annars skulle han ha koll på allt och vara med…
    Soppan ska jag nog göra blir det hetta i den?Önskar dig en fortsatt bra vecka,sköt om dig.Kraaam

    Gilla

  4. Herlige bilder (ikke det med frosk på) og tekst! 😄Kanskje du skulle tatt patent på inhalasjonsmasken du har laget til Thai? 😊Ha ei god helg og klem til dere alle på to og fire.😀

    Gilla

Kommentera

