VI HADE I ALLA FALL TUR MED VÄDRET!

Förra veckan kom det rejält med snö hos oss i inlandet.

Vårsolen

Som vanligt (denna tid hos oss), så försvann den lika fort som den kom!

Klockan ställdes fram en timme och dagen skulle i vanlig ordning bli en timme längre.

Det är nu, en som jag, med flera, ska passa på att lapa i sig en massa D-vitamin!

Sol betyder utevistelse!

I vanlig ordning packades skotrar samt pulkor med mat och hundar!

Poju i pulkan

Det skall fixas och fiskas!

Peo o Thai på skotern

Vi metade på Mörttjärna för att fixa agn till ståndkrokar, så att vi skulle kunna fånga hundgodis åt hundarna….

Ståndkrok

En gammal farbror lärde mig ett gammalt sätt, att sätta ut ståndkrok.

Väldigt klurigt, men en smart lösning, som ger en fångstkvinna som mig, lite samma känsla, som att fånga en mård….

…Att lura sitt byte är verkligen spännande!

Farbrorn lärde mig att fånga gäddan med material från naturen…

Tyvärr gav första natten ingen tilldelning, men jag ger mig inte!

Familjen fortsatte fisket på annat sätt. Även där, kom vi hem tomhänta…

Nej, inte riktigt!

Vi hann fixa lite i Aronskuja och hundarna fick tränas i olika miljöer.

Det var en anings varmt och Poju valde att svalka törsten i pimpelhålen….

Poju dricker vatten

Den underbara vårsolen värmer oerhört, bara det inte blåser!

Thai i solsken

Thai är snart åtta år….

…och Poju åtta månader!

Poju 8 månader

Vad tiden går!

För sju år sedan, såg Thai ut så här….

Thai i snön

Bästa jaktkamraten….

Fiskelyckan var desto bättre förra veckan, då jag fick tre mindre öringar som va otrolig röd och fina i köttet!

Det fick bli dagens middag!

Det är få förunnat, att göra middag, på dagens fångst!

Öringsbiffar

5 hg öringsfile

1 finhackad lök

2 msk ströbröd

2 tsk citronpeppar

1 finhackad urkärnad chilipeppar

1 ägg

1½ dl grädde

öringbiffar

Jag var/är ingen ”FENA” på att filea, men i Vår Kokbok, lärde jag mig det!

vår kokbok

Där finns en instruktion på hur man filear en abborre utan att ta ur den.

Den instruktionen använder jag mig av än idag, på all fisk!

Lite omständligt i början, men då man väl kom in på det, går det som en dans!

Ha en trevlig helg!

12 Replies to “VI HADE I ALLA FALL TUR MED VÄDRET!”

  1. Ja det är en härlig tid som kommer nu, när allt vaknar till liv igen. Jag försöker som du att vara ute så mycket som möjligt. Med tiden så blir det mera jobb ute men just nu så njuter vi………..Du har tagit jättefina bilder som vanligt!!

    Gilla

  2. Söt Thai var som liten, det är nått speciellt med rödtussar 🙂 Fina bilder. Vårvinter, den femte årstiden är min favorit 🙂
    Soliga härliga dagar då är det skönt att kunna vara utomhus. kram

    Gilla

  3. Det er ei fin tid framover nå. Får se om det blir litt isfiske på oss også. Og som vanlig har du tatt så fine bilder.😊 God helg til dere. 😀

    Gilla

  4. Har nyss varit ut med Bullen å hjälp så jäkla blött å geggigt det är ute på samhället, tog Bullen med å gick promenad direkt efter biblioteksbesök å oj så lite kul att släppa in Bullen i baksätet efteråt 😉

    Gilla

  5. Så himla härligt! Här har dock D-vitaminen lyst med sin frånvaro sista dagarna men snart blir det nog mer av den varan…förhoppningsvis… 🙂 Ha en toppenfin vecka! ❤

    Gilla

  6. Jag kan inte tycka att jag/Du är ”duktiga” för att vi låter hundarna komma ut på promenad, umgås med familj inomhus etc, jag anser ju att hunden tillhör familjen eller att vi alla ingår i flocken 🙂

    Jag hoppas Du har en fin start på april. kram

    Gilla

Kommentera

