LIGGER I!

Jag glömde dela med mig, i mina förra inlägg, det fina egna hemmagjorda påskfjun!

påskris

Sparade fjäder från en tjäderhöna i höstas, så att jag kunde göra eget påskfjun!

Det är båda ekologiskt och etiskt ♥

Fågeln slapp plågas att plockas levande!

Delade denna bild på FB och fick många beställningar, till nästa års påsk.

Ett år, gjorde jag mitt påskris med ripfjäder, men jag tycker faktiskt det blev finare, med fjäder från skogsfågel.

Tycker inte Ni?

Påsken firades i vanlig ordning med vänner och bekanta, på fjället under en klarblå himmel.

klinkhöjda

Renarna börjar att flytta sig ned från fjällen och jag uppmanar alla, att ta det vackert, så Ni inte stör samt ställer till med skoterförbud i all framtid……

renar

Nu då påsken är slut, börjar det att luta mot våren, geggiga vägar, hög fart på dammsugaren, samt träning inför sommarens fjällvandring och höstens jakt ♥

klövjeväska

Jag har tränar Thai och Poju att gå med klövjeväska.

En finsk spets gillar inte att bli ”kläd på”, men då de väl fått på sig munderingen, åker svansen upp igen och de travar glatt på.

Thais klövjeväska innehåller lätta tyngder och Pojus innehåller toarullar, då han fortfarande är valp, och inte ska bära tungt. Han ska endast lära sig att ha den på sig.

Det är jättebra att de kan bära sin egen mat vid vandring eller dylikt.

Viktigt att tänka på, är att en finsk spets rygg, inte är så stark som vissa andra hundar, så överlasta inte!

Jag har fått många förfrågningar om vart jag har köpt mina klövjeväskor.

Jag har köpt dom på olika ställen, vissa är bättre än andra, vissa omständiga, vissa värdelösa och vissa slitstarka och bra.

Mitt tips är att åka till en djuraffär och prova ut en. Ibland kan det vara dyrt att köpa den i en djuraffär, men då har du i alla fall provat ut den och vet att den sitter bra samt vilken storlek din hund ska ha. Du kan sedan åka hem, för att kolla om du hittar den billigare på nätet.

Det garanterar ju inte att den du har hittat, är bra. Det får du först veta då du har testar den i verkligheten. Se bara till att testa en väska med mycket skydd, så att låsningar och remmar inte skaver på hunden och ger obehag. Kolla även att det finns en bra anordning, så att du kan koppla hunden, via väskan.

Till en valp, kan man köpa pytte väskor som inte kostar nåt speciellt mycket, Huvudsaken med är, att valpen vid ung ålder, lär sig att ha nåt på ryggen.

Då hunden har vuxit klart, kan man köpa en rejäl klövjeväska som passar just din hund. Jag tänker inte göra något reklam för ett visst märke, då jag tror att det är bättre att man provar sig fram själv och efter det behov man har.

Att träna sin valp/hund att gå med klövje, är även psykisk påfrestande, så ta korta och positiva turer!

poju i hundgården

Det är bra att träna i olika miljöer.

En promenad efter en grusväg, i skogen (kvistar som dras efter klövjeväskan kan ge otäcka ljud, som gör valpen lite orolig. Snart inser den att det inte är nån fara). Träna gärna på samhället också. Hunden kan ju bära hem något lätt från affären.

Att byta miljö, är bra i all träning!

Att bära är bra styrketräning för den vuxna hunden. Att låta hunden bära lite tyngd, på t.ex dagens promenad, ger den muskler, men som jag skrev; överlasta inte!

Själv har jag också körd igång med träningen.

Mina ben är starka, men jag tycker jag har blivit vek i armar, mage och rygg.

Testade först en app från försvarsmakten.

Den tyckte jag var omständig, då man varje gång, skulle kolla igenom varje pass, hur ett moment ser ut.

Att åka till Dorotea för att träna, insåg jag ganska fort, blev både tidskrävande och ekonomiskt ohållbart, eftersom jag jobbar i Norråker och inte i Dorotea och då får köra mycket.

norråkershandel

En app som jag hittade, som passar mig perfekt är; Women Workout.

Inga krångligheter, du kommer igång direkt!

woman workout

Den är grattis upp till en viss grad och där kan man välja att träna mellan 5-60 minuter. Jag kör ett sådant pass efter promenad/jogging/skidåkning m.m.

Rekommenderar den varmt!

Att vara ute och träna efter vägarna gör att man både hittar och ser saker.

död orrhöna2

Jag blir så ini bombens förbannad då jag hittar ihjälkörda skogsfågel!

Dom flesta vet att de äter grus nu, innan de lägger sig på äggen.

Skogsfågeln syns VÄL efter vägarna. De hoppar aldrig ut framför en bil eller springer som några galningar, vilket gör att man:

hinner stanna!

Denna orrhöna hittade jag dessutom på en raksträcka…..!?

Den enes död den andres bröd, ja om man nu kan säga så….

Orrhönan fick följa med mig hem.

Jag tog en käpp, långt snöre och la ett zickzack spår åt Poju, på dryga 300 meter, där jag i slutet av målet hängde upp orrhönan i en tall som belöning.

spårträning

Bilden är inte den bästa, men Poju fick upp en jädra fart då han kom på spåret! Sen skällde han orrhönan med glädje!

Jag gjorde samma med Thai, då han var valp….

Jag vet dock inte om det var det som gjorde hon så högt meriterad, men jag uppmuntrade han, hur som haver, till att gilla fågel. Att vara i skogen, anser jag, är den absoluta bästa träningen, att få till en jakthund!

Vissa kanske tycker detta är bortkastad, men jag tror all fågelkontakt, är bra kontakt. Ni som dömer bort detta, vill jag ställa frågan:

– varför låter Ni valpen leka med en vinge?

Visst, det blir ju inte detsamma som en löpe, ett uppflog och en fågel som precis har träat och skitit från kvisten, men man får ta det som en lek och något positivt och kul för valpen 🙂

Jag använde död hittad vilt även på mina stående, vilket bara var positivt!

Fastän det nalkas mot våren/sommaren, är det fortfarande bra skoter- och skidföre hos oss.

lappstugän

Vi har körd ut mera ved inför jakten samt fixat lite annat.

Fåglarna är i full fart med att leta sig en partner och bygga bo.

Jag har sparat hundarnas hår, under hela vintern och va igår ute för att gömma det på olika ställen, såsom träden och under plåten på vedhögen.

hundhår

Det är lika kul varje år att städa holkarna och hitta deras fina, ombonade, varma bo ♥

Vår betyder att ljusamplar ska bort, och blomamplar ska fram.

Så brukar jag tänka då man ska ställa fram klockan till sommartid.

Ampel

Gjorde två nya blomamplar till min brokvist.

Blommor finns inte där än, då jag måste leta efter lämpliga krukor, som kommer att stå stabila i hornen samt att det är för kallt ute än.

Har ett fällhorn i badrummet, som jag också gjorde en ampel av, men i den brukar jag ställa levande ljus.

Superfint!

Jag lovade ju Er en bild på min nya födelsedagsmössa….

nymössa

Visst är den passande?

Passformen är bra och den täcker öronen perfekt, nu då det blåser konstant!

Ja, det blev ett långt inlägg, men det kan ju dröja till nästa gång!

Jag ska nu packa för en skidtur med hundarna för övernattning ensam i skogen.

Ska kolla lite tjäder- och orrspel, samt leta björnspår.

Ha nu en fin vecka, önskar hundarna och jag!

just breathe

Stödj Citronfjärilen

16 reaktioner på ”LIGGER I!

  1. Du äger ett stort knippe energi i din lilla kropp och det är alltid lika härligt att ta del av dina fina bilder och skriverier på din blogg! Hoppas skogsfåglarnas föryngring lyckas väl och att tillräckligt med mygg och blåbär finns för att föda upp så många skogshöns som möjligt! Ha en fin fortsättning på veckan!

    Gilla

    • Oooo, tack för dina fina ord ♥ Det värmer oerhörd! Jag hoppas också att det blir bra förutsättning för fågeln, då jag har en unghund som ska jagas in. Ha en fin vecka du med ♥

      Gilla

  2. Ja verkligen snyggaste påskriset! 👌Jag håller verkligen med om att ta det lugnt både efter vägar och på fjället den här tiden! Ja jag håller med om allt annat också! Bra jobbat! Kram kram! 💚

    Gilla

  3. Ser våren er kommet til Høgland! Vi har fremdeles 1,5m snø så vi får nok vente en stund til. Ha en fin tur ut i buskene, og husk å ta med noe godt å varme deg på!

    Gilla

  4. Her var det mye koselig å lese. 😀 Syns påskepynten din var veldig fin, kanskje det også hadde blitt fint med en blanding av rypefjær og orrhønefjær? 🤔 Ha ei fin uke dere alle på to og fire. Klem. 💛

    Gilla

Kommentera

