SPEAK ONLY WHEN YOUR WORDS ARE MORE BEAUTIFUL THAN THE SILENCE…

Tystnaden, stillheten och ensamheten älskar jag.

Jag gillar att vara med människor, men jag föredrar nog mera att vara själv.

Jag är en liten ensamvarg.

Känner en hel del människor som är rädda för att vara ensam eller inte klarar av att vara ensam och att det är viktigt för dom att ha folk runtomkring sig.

Jag tror att alla skulle må bra av att få testa att vara ensam, utan el, rinnande vatten,  och med bara tystnaden.

Det stärker en och det är balsam för själen.

I torsdags åkte hundarna och jag skidor till Aronskuja för att kolla efter orr- och tjäderspel, men även björnspår….

björnspinnare

Det ända jag hittade i björnväg var en massa Björnspinnare som kröp på snön.

Det är för min del ett vårtecken.

Jag körde skidor i hög hastighet och stakade på ordentligt, nu då jag ligger i hårdträning. Då jag var framme vid kojan, blev det ett styrketräningspass, medans hundarna slappade och njöt i solen.

hunna utanför kuja långt ifrån

♥♥♥

Thai och poju på bron

Sen blev det till att bära in ved, göra upp eld i kojan och bastun.

jag vid bastun

Känns verkligen lyxigt att kunna springa spritt språngande naken runt sin egen stuga utan åskådare 🙂

Det var underbart skönt att basta, höra den sprakande elden, porlande bäcken och bara ha det tyst runt omkring sig.

Jag var oerhört nöjd efter då dagens träningspass, så jag åt en middag och la mig på sängen 19:30 för att läsa en bok och vaknade 04:30!

Det var lite halvkyligt i kojan, så jag gjorde upp en eld….

lägga in ved

På vägen till utedasset, konstaterade jag, att det skulle bli en fin dag….

skorsten

På utedasset njöt jag av att höra orrarna spela…

dasset

Sen gick hundarna och jag in igen, och somnade om till kl.07:30!

poju i kujan

Utvilade åkte vi skidor hem igen, packade om och åkte skidor tillbaks, men husse tog skotern.

per-ola i hundgården

Vi hade på schemat att färdigställa hundgården.

grillning

Det snickrades, grillades och jobbades.

Av det spillvirke som var kvar från att ha byggd Aronskuja, bastun och förrådet, byggde vi två hundkojor.

två kojor

Ritningen hittade jag på Pinterest.

båda i koja

Poju och Thai verkar då nöjda med hundkojorna och så fort det blir lite varmare, ska jag måla på deras ”altan”.

Det är lite vad jag har sysslat med denna veckan.

Snart är det bockjakt.

Rådjur

Har sett några riktigt fina bockar, så jag hoppas jaktlyckan blir god.

camo mössa

Ha nu en fin Valborgsmässoafton!

Familjen ska ikväll tjuvtitta på filmen om Kalle Zackari Wahlström och mig, som kommer på SVT1, till hösten!

12 Replies to “SPEAK ONLY WHEN YOUR WORDS ARE MORE BEAUTIFUL THAN THE SILENCE…”

  1. Så fint det är i Arons koja med bastu och hundgård. Hundkojorna blev ju superfina. Ha en skön Valborg familjen Frings Håf o alla 4-benta 😙🐾💞

    Gilla

  2. Håller med dig Miranda folk gillar inte att vara ensam eller att det är tyst.Jag trivs också att vara själv och att man kan njuta av tystnaden.Då är skogen bra där läker man som jag brukar säga.Vilket paradis du har där i skogen.Önskar dig allt gott och stor kram

    Gilla

  3. Ser jättefint ut 🙂 hundkojorna blev speciella, kul med ”egen” design. Hårdträning skriver Du… vad ska Du göra, tränar Du inför något eller för att må bra? Jag hoppas Din vecka blir toppen, kram

    Gilla

    1. Kul att du gillar hundkojorna 😊 Jag har ju varit så mycket sjuk under 2016 och tappat mycket muskler och kondition. Har man Cystisk Fibrose är det viktigt att röra sig, men sen vill jag var i god form igen inför fjällvandring och jakten. Ha det bäst du med 💖 Kram

      Gilla

  4. Det er så koselig å ”dra på tur” sammen med deg gjennom flotte bilder og tekst. For noen fine hus Thai og Poju har fått seg. God helg til deg og dine. 😊

    Gilla

  5. Ja det där med att vara ensamvarg kan jag också skriva under! I min ungdom bodde jag hemma hos mina föräldrar i Terjärv i mellersta Österbotten. Fiskade, fångade bisamråttor och lite senare en mycket ivrig sjöfågeljägare. Min far och hans systrar hade tillsammans en kaffestuga och drev ett vandrarhem. Efter min fars och mors död så avslutades verksamheten. Kaffestugan, en liten rundtimrad sådan fick jag och min fru ärva och den flyttades till ån där jag som barn ägnat stor del av min tid. Och där står den än. Ingen el, vattnet körs dit i dunkar och ingen internet förutom fruns mobil. Ett gammalt transistorradio och en gasspis och så förstås en hederlig gammaldags öppen spis.
    Ingen lyx där inte, men vi laddar batterierna där några dagar i året nuförtiden. När våra barn var små var vi där hela semestermånaden, utan tvättmaskin och riktiga tvättmöjligheter. Och vi trivdes. Nu har vi eget hus, gräsmatta som skall klippas, trädgårdsland och barnbarn inom räckhåll, så tyvärr blir det mycket sällan numera att jag besöker min hembygd. 20 mil är ju inte hela världen med bil, men inte åker man dit på en kvällsstund inte. Du (ni) har verkligen funnit er plats här på jorden och ni förstår att ta tillvara den härliga natur ni omges av. Så ensamvarg som du är, så är inte helt ensam däruppe! Ha det ”gött”!

    Gilla

    1. Tack för din fina berättelse. Jag tycker du ska åka med dina barnbarn ditt och låta dom uppleva en fritid utan vatten, el, mobiltelefon m.m. Lär dom att uppskatta naturen och lär dom vad naturen har att erbjuda. Det finns så mycket kul man kan göra ute, såsom att göra upp en eld, bygga en koja med granris, kottdjur, pinnbröd, det finns oändligt med saker att hitta på. Ha en fin vecka. Mvh Miranda

      Liked by 1 person

Kommentera

