TRYGGARE KAN INGEN VARA

Jag får ofta frågan hur jag vågar vara ensam i skogen. Det har inte varit en självklarhet. Som liten blev jag skrämd i skogen, och det satt sina spår, spår som jag som tur är, lyckats få bort.

Förra helg var Aron och jag ned till dalarna på ett jätte mysigt och trevligt bröllop.

Monika

Min mc-kompis Ronney….

jag och ronney

….hittade sin mc ”brud” Monika på Kopparträffen 2008 och jag var med då det hände ♥ Nu, då båda skulle fylla 50, slog de till med ett giftemål ♥ Fina vänner och fint par ♥

Grattis och tack för att vi fick komma ♥

Besöket i stan gjorde mig påmind om hur ofta jag ”gör” stan. Känner mig folkskygg och lite otrygg bland homo sapiens. Att shoppa gör jag för det mesta på nätet nu förtiden eller i jaktbutiker och ytterst sällan på parfymeriet!  Då jag skulle köpa mig en ny maskara (använder en sådan ytterst sällan) och en nya parfym, hade den sistnämnda, utgått ur sortimentet 😀

Kassörskan flinade lite blygt, men hjälpte mig snällt att hitta en ny doft som jag gillar. Den kommer nog att båda gå ut på datum samt sortimentet, innan jag ens hinner använda upp den!

I skogen känner jag mig trygg. Har säkert skrivit det förut, men skriver det igen; Människan är nog mera farlig, än björnen i skogen!

Så; -Nej tack stan! och -Ja tack skogen ♥

Jag ogillar verkligen stressen där. Stress i trafiken, men även bland människorna. Folk bara springer över alla. De låtsas inte ”se”….

Kan verkligen förstå att människor idag, inte mår bra. Stress är i en viss grad bra, men den stress som finns bland människor idag, är inte en naturlig stress.

Då Aron och jag kom hem igen, ville jag bara dra mig bort från allt liv. Aron åkte iväg med sin EPA till vänner….

cykla till kojan

….och jag cyklade med hundarna till Aronskuja, mitt lilla paradis, ca.16 km hemifrån.

Jag har införskaffat mig en begagnat cykelkärra, så en färg hink, sätts pären, grönsaksfrö samt lite kläder och mat fick följa med.

cykelkärra

Tänkte hundarna och jag skulle få oss lite motion för dagen på väg dit.

Älskar att vara ensam, dona, lyssna, skåda…

fågelholken

…och njuta av att dricka kaffe på bron på morgonen genom att lyssna till den närliggande porlande Kvarnbäcken ♥

kuja vid bäcken

HÄR MÅR JAG BRA!

Väl på plats, började jag med att stapla in veden som gubben hade körd dit.

ved kuja

Tycker staplat ved är så vacker, och så känner man sig så rik!

staplad

Sen värmde jag egenfångad överbliven öring till middag, i det lilla gasköket.

ugn i kojan

Än är det myggfritt, så att man kan avnjuta middagen ute, utan att slåss med mygg och knott.

öring till middag

Dagen avslutades med att borsta tänderna med dessa fina tandborstar som jag har fått från en fin vän i Vännäs ♥

bambu tandborste

Älskar ”naturligt” ♥

utsikt från kojan mot bäcken

På morgonen var det rätt kyligt, men vackert. Trevligt att kunna posta på pannan, genom att samtidigt titta på bäcken. Kanske en stenbit gör ett hopp snart?

måla hundkoja

Sen var det full fart igen.

Målade knutarna, dörren och fönstret till bastun. Dörren på förrådet, hundkojorna och utemöbeln.

måla utemöbel

Kul att plantera och gör fint med blommor, efter att allt är målat.

Jag satt lite ”pären” i pallkragarna jag satt upp vid kojan ifjol.

potatis sättning

Alltid kul att hitta några färska knölar till sillen eller surströmmingen, om man får för sig att stanna kvar en natt längre.

grönsaker

Lite grönsaker satt jag också. Rabarbern och gräslöken jag satt i skogsgläntan ifjol, har överlevt, så snart är man självförsörjande där 😉

Bara att jaga och njuta av hemodlat och skogologiskt kött och fisk ♥

Djurlivet är det full fart på. Ser nån höna då och då, men nu ligger dom på äggen.

camo höna

Det har varit en kall maj, men det tycker jag bara är bra.

Så länge kycklingarna inte har kläckts, får det vara kallt.

Det sägs att en kall maj, ger en varm sommar.

Hoppas på det, så att förutsättningen blir bra för kycklingarna, då Poju (till vänster), ska jagas in till hösten ♥

tjäderhöna

Såg årets första ren kalv förra veckan och tyvärr ser man dom alldeles för sällan….

renkalv

Sen såg jag även denna sagolika vit renen ♥

vit ren

Det finns redan gott om murklor…

murkla

Jag plockar sällan murklor nuförtiden, då jag heller plockar annan svamp.

Varmamackor med Murkelstuvning på, är mumma det!

Råbocksjakt är jag också ute på, men jag har inte haft läge.

Denna bock stod åt ett håll, jag inte kunde skjuta åt, men det blir väl läge än annan gång.

råbock

Än är det 10 dagar kvar av jakten!

Eftersom jag var så snabb att göra färdig all ved hemma, fick jag en till hög av Per-Ola att kapa och klyva.

Jag älskar verkligen att stå på vedbacken ♥

vedhjärta

Den styrketräning samt motion man får på vedbacken under öppen himmel, slår inte järnskrotet man lyfter på ett gym. 

vedhög

Allt arbete jag gör på gården och vid kojan gör att jag (enligt min Fitbit) förbränner 1900 kalorier om dagen, i genomsnitt!

Tack Göran och Birgitta (Stenmyrans Kennel) för kapen ♥ Den är min bästa kompis 😉

kapad

En del av veden ska till Aronskuja och resten till mina fina vänner som har stugor i Högland. Tallen ska jag paketera och köra ut på älgpassen. Veden värmer verkligen mer än en gång, men även paket….

choklad ask

Då jag vittjade brevlådan häromdagen, låg detta paket där, från min fina vän Monika i Falun ♥ Vad jag saknar henne och Frasse…..Det gör både hon och jag

I helgen blev det en sväng för sonen och jag till skjutbanan. Aron tränar för fullt, då han ska skjuta upp för att bli jägare. I år ska han vara med på tillsynsjakt.

aron i skjutkuren

Jag njut av kaffe medans Aron, Nisse och Lill-Anders sköt.

skjutbana

Själv sköt jag mig godkänd, men jag är inte nöjd med resultatet.

godkänd skytte

Ska nog ta några svängar till på banan innan älgjakten kör igång. Inte enbart för Aron, men även för att bättra mitt brons till guld. Jag veta tusan va det är nuförtiden, då jag skjuter som en kratta!

Det kanske var dagsformen, för dagen efter såg jag ut så här utan den nyinköpta maskarans hjälp 😉

jag nydushad

Ha nu en fin nationaldag och va rädd om varandra ♥

 

 

14 reaktioner på ”TRYGGARE KAN INGEN VARA

  1. Oj Du ser ut att ha krympt, bara hälften kvar av Dig. Antar att det är ett medvetet val å inte beror på Din sjukdom. Blir ju lite orolig… Fina bilder å trevligt att läsa, Du är en duktig skribent 🙂 Tack för att Du delar med Dig av Ditt skogsliv. Ha en fin nationaldag å en fortsatt fin juni. kram

    Gilla

    • Nä, jag har inte krympt. Har faktiskt gått upp 13 kilo 😊 Är friskare än någonsin, både på ut- och insidan. Tränar mycket för att hålla igång lungorna 👍 så va inte orolig 😘 Tack för komplimangen och fin nationaldag på dig och de dina med 💖

      Gilla

  2. Her var det mye koselig å lese og så fine bilder. (Når du er ferdig med veden hjemme hos deg, så har vi en stor dunge liggende som skal klyves og stables…😄) Klem 👍

    Gilla

  3. Kommer du på besøk skal vi ikke holde på med ved, da skal vi heller gjøre andre ting. 😊 Ha ei fin uke. ❤

    Gilla

  4. Vilka fina bilder du tar och vilken härlig plats du har att bo på! Att du sen också har en så härlig plats som Aronkuja att cykla till med dina hundar verkar ge dig hur mycket energi som helst. Myggen hör ju sommaren till men är nog ett plågoris om man vill sitta ute i mitten av sommaren. Men jag föredrar nog mygg i hundratal istället för de allt talrikare älgflugorna, lusflugorna som de också kallas,här i svenska Österbotten. Får nämligen irriterande varbölder av dem som kliar och varas i veckor. Fy för den lede säger jag bara! Ha det gott i sommar och inkommande höst!

    Gilla

    • Tack för att du gillar mina bilder. Jag bor verkligen på en vacker plats. Nära till skog, vatten, jakt, fiske och mycket mera. Håller med dig, fick uppleva älgflugor då jag var på SM med Thai, gud så vidrigt! Hellre mygg ja! Ha en underbar sommar du med och ja, nog får man energi så det räcker, i mitt lilla Paradis, Aronskuja 💛

      Gilla

Kommentera

