ELJEST

Ja, man är kanske inte riktigt som alla andra. Lite Eljest, som man brukar säga på Västerbottnisk dialekt.

Äter i princip allt som skogen har att erbjuda och älskar att vara ensam för det mesta. Då jag blir pratsjuk, tar jag en tur till Dorotea för att ta en fika och då jag har fått en lämplig dos av den sociala biten, drar jag mig fort tillbaks, till min skog.

En dos socialt umgänge med fem fina vänner i lördags, kommer nog att räcka några veckor framöver.

♥♥♥

Då jag va i människobyn, inhandlade jag mig en hink träolja.

Jag är ofta impulsiv och gör det jag känner för. Är ganska så egoistisk, brukar jag säga till mina vänner. Dom håller dock inte med!

Med oljehinken, maten och lite reservkläder i cykelvagnen, cyklade jag med hundarna till Aronskuja.

Aronskuja sommar 2017

Mannen i huset har dragit iväg på jobb i Norge och Aron är på Hemvärnsövning för ungdom i Boden. Är mäktigt stolt över sonen, som ensamt, utan vänner, drar iväg till människor han inte känner. Det är inte många ungdomar som är så trygga att de kan åka utan att ha med sig någon de känner. Aron är trygg, stark och klok. Det kanske har att göra med den uppväxt han har haft i skogen.

Ensamheten är inte alltid fel, det gör barn trygg och lugna….

Jag var sent framme vid kojan och väderprognosen för kvällen, såg inte lovande ut, så jag plockade ihop spöet, kaffepannan och -pungen för att bege mig av till Gäddtjärna för lite kvällsfiske och meditation.

gäddtjärna

Det finns inget som är så rogivande än att stå vid en tjärn, ensam och lyssna till alla fåglar som kvittrar, myggsurr och knarrande torr tallar.

Jag kastade ut min spinnare om och om igen, medans jag ibland fick slå ihjäl en och annan irriterande mygg. Plötslig fick jag napp. En riktig bjässe, men den hade inte bitit fast sig ordentligt, så jag tappade den precis in vid land. Jag är envis och stod och kastade en timme till och fick till slut en mager gädda på 3,9 kilo som fick följa med mig till kojan.

gädda

Den filéades och saltades in. La den sedan i en påse, sög ur luften och grävde ned den i myra, så att den skulle hålla sig sval, tills jag skulle åka hem.

Klockan 21:00 var jag tillbaka vid kojan och passade på att göra premiärgrillning vid vår nya grillplats. Hann precis grilla färdig, innan det började regna.

grilla

Dagen efter oljade jag in alla brokvistar, plockade granskott och cyklade hem för att göra gäddbiffar.

Gädda är verkligen en underskattad fisk, tycker jag.

Många pratar om att den har för många ben, smakar gyttja och att man ska hantera den på det viset, så att skinnet inte kommer i kontakt med köttet, för då ger skinnet smak…..

Jag filéar den som abborren, utan att ta ur den, och sedan filéa jag bort skinnet från insidan. Då är skinnet aldrig i kontakt med köttet och det blir då absolut ingen smak.

Ni som är tveksamma till gädda, testa detta recept, jag lovar att Ni kommer att gilla det!

Mirandas Gäddbiffar

5 hg gäddfilé
1 st gul lök

1 tsk sambal oelek
2 msk ströbröd
2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm citronpeppar
1 st ägg
2 dl grädde

gäddbiffen

Biffarna är goda med rivna morötter, kokt potatis och mycket smält smör till!

Sen syltade jag in granskotten.

koka gramskott

Syltade granskott

1 liter granskott
1 liter vatten
1 dl vitvinsvinäger
500 gram socker
½ dl rosépeppar

Plocka granskotten när de är späda, ljusgröna och 2-3 cm långa. Blanda lagen. Lägg i granskotten och sjud försiktigt (låt det inte koka) cirka 10 minuter. Häll upp granskotten i glasburkar.

granskott

Smakar mycket bra som tillbehör till kött eller fisk!
(Hållbarhet: minst 3 månader i kylskåp)

Jag har haft en underbar helg, där jag har njutit och återhämtad mig efter en innehålls- och lärorik vecka. Laddat batteriet för en ny vecka och längtar tills sonen kommer hem på torsdag, för att berätta hur hans övning har varit ♥

Jag hoppas att alla hjortronblommor som jag har sett i helgen, knyter sig, så att det blir….

hjortronblomma2

…gott om hjortron ♥

hjortron blomma1

Det återstår att se, hur vänlig vädergudarna är detta år.

Ha en underbar vecka….och JA, jag gillar att vara lite eljest, för hur hade världen sett ut, om alla var lika…..♥

8 reaktioner på ”ELJEST

  1. Mm vi är väl lite eljest ibland vi som trivs bättre i ensamhet å i skogen, jag är fullt nöjd med mina fyrbeningar som sällskap. Att jag skulle gå ut utan dem, never in my life 😉 Jag har hund för jag vill vara med dem. En hel del mygg, men jag blir ju icke biten/får inga kliande bett. Aron är en toppenkille å Du ska vara stolt. kram

    Gilla

  2. En fråga eller ja 😉 För nån vecka sedan körde vi mot Gafsele å där satt ett djur vid vägkanten, först tänkte jag å sa En räv, men sedan blev jag osäker… räven såg lite ut som en ”tvättbjörn” i ansiktet, å va liksom icke riktigt lik en räv i kroppen, nästan lite randig i färgen… vad tror Du, kan det varit en mårdhund?

    Gilla

Kommentera

