DE NÆRE TING

Ibland då jag är ute på mina strapatser kan jag höra mig själv skratta i min ensamhet.

En kväll då Poju och jag var ute på kvällsfiske skulle han hoppa över en bäck, men kopplet räckte inte till då han skulle till att hoppa och han hamnade i bäcken.

Som en chihuahua kröp han upp ur bäcken med svansen långt nere och såg verkligen bedrövat ut.

Jag skrattade och talade om att det nog inte var tänkt att han skulle få sig ett kvällsdopp.

tjäder4

I lördags fick Poju träna att åka båt.

Lite fundersam blev han till en början, men snabbt kurade han ihop sig och somnade. Det var lugnt och fridfullt på sjön och plötsligt intill båten, hoppade en öring efter en smarrig insekt, så vattnet skvättade på en sovande Poju.

Ibland är det svårt att sätta ord på allt jag ser och vad det är som får mina smilband att lyfta.

Det kan vara en fisk som  hoppar, en hund som blir överraskad, en fågel som kommer flygande förbi mig med näbben fullt av insekter eller en tjäder som smyger förbi, bland ris och snår…..

tjäder3

Det behövs inte så mycket. Jag skrattar inte högt, men jag ler och njuter….

Ibland glömmer vi bort att det som bara finns runt vårt hörn, är det som ger den största glädjen. Då saker är tungt i livet har man lätt för att glömma bort att se dom små ting.

En visa som jag älskar och har en klok och fin innehåll är visan av Arne Paasche Aasen; DE NÆRE TING

Den trallar jag ofta på i min ensamhet, i skogen eller vid en tjärn….♥

♥♥♥

Äntligen har det behövande regnet kommit och jag passar på att göra allt som man kan göra en regnig dag….städa, planera, studera kartor, pappersgöra, uppdatera bloggen eller bara tända några ljus för att avnjuta en varm kopp The för att lyssna hur regnet smattrar på plåttaket ♥

En regnig dag som denna passade jag även på att koka rabarber chutney som passar utmärkt till grillad, en lagrad ost eller som marinad till kött, du vill grilla…

chutney

RABARBER CHUTNEY

 500 gr hackad rabarber

1 hackad röd lök

1 msk 24% ättika

0.75 dl vatten

5 dl socker

6 dl hackade torkade aprikoser

2 röda urkärnade chilifrukter

1 msk curry

1 tsk ingefära

Blanda rabarber, lök, ättika, vatten och socker. Koka i 10 minuter och skumma väl. Tillsätt aprikoser, chili, curry samt ingefära och koka allt i 30 minuter. Häll upp i rena varma glasburkar.

Om du vill marinera kött med chutneyn, kan du blanda 1 dl Rabarber Chutney med ½ dl olja.

tjäder1

Ha en fortsatt fin vecka och va rädda om Er ♥

7 reaktioner på ”DE NÆRE TING

  1. Ja man kan verkligen bli road på skogsturerna! Kanske mest där av alla ställen eftersom man samtidigt är så avslappnad och njuter in allt på bästa sätt?!? 🤔 Just nu kan Siri verkligen bjuda på extra leenden och fniss. Hoppas ni får chans att ses snart! Kram till dig och familjen! 💕

    Gilla

  2. Det er alltid like spennende å gå inn på bloggen din for å se hva du har skrevet om. 😄 Det var god tekst og flotte bilder denne gangen også. Klem. 💙🍀

    Gilla

  3. Vad härligt att följa dina turer ute i markerna med dina hindar eller bara med Poju. Otroligt att du kom till att fotografera tjädern på marken innan den tog till vingarna. Sommaren har just börjat här och ändå är det inte många dagar innan våra rödtussar kan släppas ute i markerna. Lite får man ju alltid synda med det också, bara man ser till att ingen annan syns till. Bössan får nog däremot vara inlåst en tid till, om man undantar skjutträningen. Sköt om din hälsa, läste mellan raderna att du haft nån elak bacill som plågat dig. Hoppas allt är bra nu!

    Gilla

Kommentera

