ÄLGJAKT

Då är det snart slut på andra veckan av älgjakten. Vädret har varit gynnsamt för hundarna, men mindre gynnsamt för de som ska sitta på postarställen.

droppar

Det har varit svalt, men otroligt blöt!

En dag, bestämde jaktlaget sig för att ha kojdag. Det bara öste ned.

rönnbär

Passade då på, att koka rönnbärsgelé den dagen, det är så otroligt gott till vilt!

Jag var nästan varenda dag, hundförare, då två tikar i jaktlaget, löper….

kantareller

Jag har även suttit på älgpass. Att frysa är något jag verkligen hatar, så jag ser verkligen till att inte frysa. Att gå med hunden, håller en varm. En dag, då jag var på väg till mitt pass, passade jag på att plocka lite tillbehör på väg dit ♥

Det är verkligen vackert i skogen nu, alla färger, men även annat som kryper upp ur mossan, som denna fingersvamp.

fingersvamp

Jag är så lycklig lottad som får jaga på så fina marker….,

poju i skogen

….men det är även mina hundar ♥

Eftersom jag inte har en älghund numera, har jag gått en hel del med Thai.

Till 98%, skäller han såklart fågel…..

orrkyckling

….men 2% skäller han älg.

thai och kalv

På premiärdagen fick jag skjuta en kalv då jag gick med Thai, i riktigt tätt skogssnår och på tredje jaktdagen fick min jaktkamrat Lage skjuta en ko för Thai.

lage o thai

Brunsten är tidigt i år.

Hittade flera brunstgropar samt märken efter fejning.

tall

Gud vad jag är imponerad över Thai.

Han har gett mig så mycket glädje och han är ju fantastik lättsam att ha att göra med, men även och rolig!

nisse thai

Att åka Terri, tackar Thai inte nej till 🙂

aron

Aron har ju också varit med en vecka.

Första dagen fick han se en ko och kalv på långt avstånd, så någon fällning blev det inte, men det blir väl 🙂 Han tyckte det var roligt att vara med ♥

tornet

Då man går med hund, hittar man en och annan förfallen älgtorn.

Tycker det är så vackert med väder bitna gamla torn ♥

Vid kött tilldelning fick jag ett hjärta. Är faktiskt lite halv less rökt älghjärta, så jag bestämde mig för att göra något annat av det;

hjärtan

Älghjärta med kantareller och rotfrukter
4 personer

600 g älghjärta
1 gul lök, skalad och skivad
1 morot, skalad och tärnad
1 palsternacka, skalad och tärnad
1 lagerblad
4 kvistar timjan, bladen avrepade
2 msk vetemjöl
400 g krossade tomater
5 msk tomatpuré
2 dl crème fraiche
4 tsk kinesisk soja
200 g kantareller
salt och nymalen svartpeppar
smör och rapsolja till stekning
strimlad persilja till garnering

Putsa rent hjärtat från blodådror och talg. Om hjärtat varit fryst kan talget få en lätt unken smak. Förkoka hjärtat cirka en timme under lock.
Lyft upp hjärtat och låt det rinna av. Strimla sedan i cirka två centimeter tjocka strimlor.
Svetta löken glansig i en gryta med olja och smör. Tillsätt rotfrukter och fräs till fin färg. Lyft upp grönsakerna och lägg åt sidan.
Bryn hjärtstrimlorna några minuter till fin färg. Lägg sedan tillbaka grönsakerna i grytan.
Tillsätt salt, peppar, lagerblad och timjan. Rör ner mjöl och häll över krossade tomater, tomatpuré och soja.
Rör om och låt grytan småkoka under lock 30–60 minuter, tills köttet är mört men fortfarande har stuns i konsistensen.
Hetta upp en stekpanna på medelhög värme och lägg i kantarellerna. Tillsätt en klick smör och stek i 5–10 minuter tills svampen fått färg.
Tillsätt svampen i grytan och strö persilja över. Servera med kokt potatis, rårörda lingon och inlagd gurka.

middag

Hade några middagsgäster idag och dom gillade skarpt rätten!

Nu ska jag avnjuta min tekopp….

the mugg

Packa lite större säck, för imorgon bär det av till fjällen, för vidare jakt!

aina och jag

Har fått låna en gråhunds tik som heter Aina. Vi fick upp ett djur idag, men den gick in på fel marker. Imorgon hoppas vi på bättre tur.

SKITJAKT PÅ ER!

 

13 Replies to “ÄLGJAKT”

  1. Jaaa, hösten är bara bäst! Höstskogen! ❤ Grattis igen till allt bra jägarjobb, till alla inblandade. Älskar Thais nöjsamma min på Terrin. Fortsatt skitjakt på Er! Puss å kram!

    Gilla

  2. Härligt att ha en hund som Thai! En äkta finnspets vet vad husse eller matte vill jag just den dagen. Bättre hundras finns nog knappast, men tänker förstås även på din Eiko som så olyckligt gick ner sig på isen, om jag förstått rätt. Den som älskar sina hundar högaktar jag å det varmaste. Ha en bra älgjakt i helgen och passa på och njut, även om vädret kanske inte är det bästa alla dagar!

    Gilla

  3. Härligt inlägg och foton som vanligt! Tack för en alltid lika kvalitativ blogg! Och sjukt kul att se dig på TV med Kalle!!!! 👍🏻 Och på tal om sjukt hoppas kag du får vara frisk och jaga mycket nu när du har unghund, mycket fågel igår på våra marker, men lite älg 😢 Hoppas det inte är resultatet av den nya älgförvaltningen som anas utan att det är naturlig variation… Allt gott till dig och de dina 💙

    Gilla

Kommentera

