DET SMALL OCH DET SMALL!

Vilka dagar jag har haft! Såklart i bästa skogen, där jag mår som bäst 💚

1E01DFFF-D6C8-440A-836A-49116D8B3E0B

Har sedan den 15:e augusti fått en mindre ”extra säck” att bära på. Minus fem kilo totalt! Har rörd mig extremt mycket. Bra för lungor/cystisk Fibrose och kroppen!

Första älgjaktsdagen fick jag gå med Atos. Han fick tag i en ko och kalv som gick in på fel skog. Fint gångstånd. Atos letade duktigt tillbaks till matte och vi tog en paus. Annan fick gå medans. Tryckte på att den hundgåar skulle gå där Atos fick upp ko o kalven, då jag visste att det fanns flera djur där. Hundgåare valde att gå från annat håll i rätt vind och inte där jag ville hon skulle gå. Då den hade gått klart, ville jag ta en tur in där det fanns fler djur. Atos fick då upp en oxe. Lugn och tyst i upptaget. Oxen vinklade och sprang rakt på mig i otroligt tätt buskage. Spännande! Sköt den så jag hade den nästan i knäet! Ett skott. Atos va bara en kort bit efter, men blev brydd då han började skälla några ord vid älgen, att den redan låg…..

56271C71-1D04-45CD-9848-77A484816EAEAtos har jobbat otroligt bra. Bra sök. 10 månader.

5ADAD93A-1BFE-4433-A6A0-007BEACF850AKlart att man helst hade velat ha ett ståndskall, men detta är en bra start för gråtussen. Positivt.

B051EDDE-3106-49A9-BE2A-60C8D2BDD7C6Timmarna med träning i skogen, ger belöning.

578A4BF3-4042-4CFE-98E9-63C0155E3B94Det blev en rejäl köttlott på samtliga.

C6D727EC-D04D-4818-995E-09DFFC1AB849

Hjärtat vägde 2,9kg. Då borde älgen väga 290kg.

9210ADFB-4C7F-46AC-AC30-59EF4F4BAD49Gott att få fylla frysen med det mest skogologiska/ekologiska som finns. Rikedom.

05F29ED4-D4C3-40CE-A6F5-7492E124CC49Har varvat älgjakt med fågeljakt. Poju tränas och hålls i form inför Skallkungen.

C9338BEC-B419-4F62-8EA9-B54FCB92CB61Finns saker hos honom som jag retar mig på, så jag justerar och tränar. Några bomskott har jag haft. Skjuter med 6,5. Men då o då lyckas man, och lyckan är komplett!

E441EB5D-CF79-4B53-A177-EC528B4E063DDet är roligt att höra en stor tupps nedfart, medans han kvistar trädet, så att man får ved till en kaffeeld!

D60BA00D-A2F0-44D2-932C-C7ED4ABB3956Inte den största jag har skjutet, men en fin gryta blir det.

1E12BC24-6FBA-40D3-A07A-4A1612D33DB9Jag har fått mitt domarnummer. Tjoho! Nu är jag redo att döma andra Trädskällare 👍

Vill passa på att tacka för dom tusentals gratulationer jag har fått via Instagram, Mail, sms, snap och telefonsamtal, då Atos fick sin oxe 🐾💚

Jag önskar alla en fortsatt mycket god skitjakt!

7 reaktioner till “DET SMALL OCH DET SMALL!

  1. Härligt jobbat Miranda, tur att dom inte lydde dit råd så Atos fick lyckas. Kram och forsatt skitjakt 🤗🤗

    Skickat från min iPad

    > 11 sep. 2019 kl. 09:51 skrev SKOGSRÅETS JAKT- & FISKEBLOGG : > > >

    Gilla

  2. Hej Miranda!
    Grattis till dina hundar och deras fina arbete! Å grattis till domaruppdraget!
    Om du har tid över mellan jakterna så tar vi i Doroteakrönikan gärna emot en artikel om din jakt och dina hundar. Jag säger tack på förhand! 🙂
    Hör gärna av dig!
    Kram
    Nora

    Gilla

  3. Grattis Miranda till ditt domarkort, men först och främst grattis till dina fina hundar! Finns väl ingen som inte vet hur duktig du är med det där att få en hund att fungera, Att det finns några saker du retar dig på, är väl bara ett bevis på att du vill få dina hundar så perfekta som möjligt. Din Poju är av samma årgång som vår Ronja, men hans färdigheter överglänser nog Ronjas hundrafalt vill jag säga. Du har sagt dig hata hundar som putsar stövlarna, och Ronja är nog lite grann åt det hållet, men ändå icke. Utan pejlutrustning skulle jag inte ha haft en aning om hennes sök, för hon visar sig nog inte i onödan. Men när jag ser på sökmönstret via pejlen, så går hon för det mesta rakt fram, nästan alltid framför mig nog, men.. på tok för lite åt båda sidor ! Kan ju inte enbart klaga över söket när vi inte hittar/skrämmer några fåglar heller, men visst är det dåliga sökmönstret en stor orsak till att alltför lite jaktmarker blir avsökta under våra färder. Hade ju förmånen att få komma till Kantsjö en bit ovanför Björna och jaga helt ensam i fyra dagar, och där borde det ha funnits mera fågel än vad vi hittade, så visst har jag försökt ge henne chans att träna upp sig. Men nu börjar jag nog misströsta en aning. Men det finns ju en enorm rovdjursskärpa hos Ronja, så ifall det inte går att få någon riktigt duktig fågelhund av henne så får jag väl nöja mig med att minska på mård- och mårdhundsstammen här omkring. Senaste höst så sköt jag ändå tre orrar och en riktig gammeltjäder för hennes skall, så visst borde hon ju veta vad som gäller. Har försökt det där du förespråkar att sitta på en stubbe och låta henne söka ut, men då kommer hon bara och lägger sig ner till husse behagar stiga upp. Ingen tendens till att jaga på egen hand! Och skogsvana det har hon minsann och hon räds varken björn eller varg, och kommer en älg i vägen så står hon och skäller på den så länge de behagar att stå och lyssna på hennes skall. Jag kan ju knappast klandras för att gå för fort fram i skogen heller, det sätter ju min ålder begränsningar på, enligt mig. Får avsluta min klagomur med att tacka för en intressant blogg och hoppas du får vara frisk och kry trots att dina lungor prövar dig med jämna mellanrum. Skulle så gärna önska dig lycka till i skallkungen, men om det betyder otur så får jag väl önska dig Skitjakt, hur illa det än låter i mina öron

    Gilla

  4. Det er så artig å se bilder og lese om at du og dine hunder gjør det bra. God helg til deg og dine fra oss. Klem. 😄👍🌻

    Gilla

Lämna en kommentar